Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

01.02.2021

Voyage à Paris van Belgisch cineast Jef Cornelis krijgt online release

door Vertigo

Op woensdag 10 februari om 20u30 gaat Voyage à Paris in première op het streamingplatform Avila. Voor deze speciale gelegenheid stelt Avila de eerste 250 coupons gratis ter beschikking.

Voyage à Paris zal voor een wereldwijd publiek en voor het eerst online beschikbaar zijn. De film zal ingeleid worden door socioloog Rudi Laermans die het scenario schreef voor deze film.

Tegelijkertijd maakt Avila ook de films Abdij van Park Heverlee (1964), De straat (1972) en Rijksweg N1 (1978) van Jef Cornelis beschikbaar. Op het Belgisch online filmtijdschrift Sabzian zal het programma met teksten in meerdere talen worden omkaderd.

Voyage à Paris zal wereldwijd beschikbaar zijn met Nederlandse, Franse en Engelse voice-over. Meer informatie over de online première is terug te vinden op www.avilafilm.be of op Facebook.

Jef Cornelis

Jef Cornelis heeft met zijn films het Belgische televisielandschap behoorlijk opgeschud vanaf de jaren zestig. In zijn scherp geobserveerde, eigenzinnige werk waarin moderne kunst, architectuur en sociale kwesties belangrijke pijlers zijn, ging hij verder dan de doorsnee televisiejournalistiek.

Hij schroomde nooit om in zijn meer dan dertig jaar lange televisiecarrière het medium kritisch te bevragen. Altijd met het streven om iets toe te voegen wat het kijken waard zou zijn naast alles wat we zien.

Hoe werkt het?

– Surf op woensdag 10 februari vanaf 20u30 naar www.avilafilm.be.
– Bij het beeld van Voyage à Paris vindt u een COUPON-knop.
– Klik op COUPON om uw ticket te activeren.
– De film is nu beschikbaar om te bekijken. Dit kan meteen of op elk moment binnen de aangegeven periode van 3 dagen.
– Wanneer de 250 coupons zijn gebruikt blijft de film tegen betaling beschikbaar op het platform.

Voyage à Paris

Op vraag van Antwerpen 93 Culturele Hoofdstad van Europa kreeg Jef Cornelis de kans om de film Voyage à Paris te realiseren.

Aan de hand van brieven van beroemde bezoekers van Parijs — Honoré de Balzac, Charles Baudelaire, Walter Benjamin, Rainer Maria Rilke, Emile Zola en Guillaume Appolinaire — wordt het beeld van de ‘lichtstad’ verknoopt met de geschiedenis van de verkoop en de aanschaf van ‘waren’ — van de oude of ‘moderne’ omgang met koopwaar tot de hedendaagse.

In functie van de ‘moderne’ benadering van de relatie tussen verkoper en consument wordt uitgebreid stilgestaan bij de verlokkelijke Parijse passages. Een beeldessay over kijken en bekeken worden, over mode en consumentisme en over de fabelachtige fascinatie die mensen koesteren voor Parijs.

Jef Cornelis (België, 1941) studeerde aan de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam waar hij in 1961 zijn diploma behaalt. Hij keert terug naar België waar hij aan de slag zou gaan bij de Belgische Radio- en Televisieomroep (BRT).

In 1963 krijgt hij de kans om als assistent van Mark Liebrecht een tv-adaptatie van de opera Parking te maken. Vervolgens regisseert hij een televisiedocumentaire over het Kasteel Alden Biessen, en volgen nog twee documentaires over historische gebouwen waaronder Abdij van Park Heverlee (1964).

Met architectuurcriticus Geert Bekaert vormde hij in de jaren daarna een productieteam dat samen een aantal films maakt rond architectuur en stedenbouw, waaronder De straat (1972) en Rijksweg N1 (1978).

Vanaf 1982 maakt hij verschillende items voor het actualiteitenprogramma Kunstzaken. Ijsbreker, misschien wel het grootste project dat door Cornelis werd bedacht, was een maandelijks live kunstprogramma dat begin 1983 van start ging en twee jaar zou lopen.

In de jaren daarna maakt hij nog een aantal films over de beeldende kunsten (onder meer Paris Biennale (1985) en Münster Sculpture Projects (1987)) om in 1988 terug te keren naar live televisie met Container, dat na een jaar en na veel kritiek werd stopgezet.

Zijn latere werk maakte hij veelal samen met filosoof Bart Verschaffel, en socioloog Rudi Laermans (Voyage à Paris (1993) en Brussel, scherven van geluk (1995)).

Lees meer over: