Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

06.02.2020

Volledige programma Offscreen 2020 online

door Vertigo

Van 4 tot 22 maart zal de jaarlijkse trip naar de uiterste regionen van de B cinema en cult film ons doen reizen door ruimte en tijd op zoek naar hedendaagse en klassieke filmpareltjes. De dertiende editie van het Offscreen Film Festival rolt zijn programma van meer dan 80 films uit over Cinema Nova, Cinematek, Cinema RITCS, Bozar en on tour langs andere Brusselse filmzalen alsook in Antwerpen, Gent, Kortrtijk, Puurs, Bergen, Namen en Luik. Hieronder een overzicht van de progammamodules van dit jaar.

Eregast: Jeff Lieberman

In drie films – Squirm uit 1976, Blue Sunshine uit 1977 en Just Before Dawnuit 1981 – zet cultregisseur en genrefilmmaker Jeff Liebermann een vlijmscherp portret neer van het Amerika van post-1968. Lieberman doet wonderen met kleine budgetten waarbij hij solide scenario’s verbindt aan een buitengewone visuele vindingrijkheid. Met Remote Control uit 1988 injecteert hij het hyperindividualisme van de jaren tachtig met een flinke dosis paranoia. Jeff Lieberman is aanwezig tijdens het laatste festivalweekend en zal al zijn films van een inleiding voorzien.

Offscreenings: de premièresectie van het festival

Veertien films staan er op het lijstje van de avant-premières en onuitgegeven films. Het festival opent op 4 maart met de laatste bitterzoete kroniek over de menselijke trivialiteit van de Zweedse regisseur Roy Andersson, About Endlessness. Het festival sluit af op 22 maart met de onstuimige Japanse bovennatuurlijke horror van Tetsuya Nakashima, It Comes.

Tussen beiden staan o.a. een controversiële afdaling in de onderbuik van de pornoindustrie (Mope van Lucas Heyne), een Japanse Jidaigeki gemaakt door een Britse regisseur (Samurai Marathon van Bernard Rose) en een sociaal realistische superheldenfilm (Blind spot van Pierre Trividic en Patrick-Mario Bernard), afgewisseld met nu eens offbeat wereldcinema (Monos van Alejandro Landes, Jallikattu van Liso Jose Pelliserry) dan weer Europese filmfantasiëen (Les particules van Blaise Harrison, Vivarium van Lorcan Finnegean ) of genderbewuste genreuitingen (Ever After van Carolina Hellsgärd, Swallow van Carlo-Mirabella Davis). En vergeten we niet een passage langs het rariteitenkabinet met films wiens titels boekdelen spreken: Jesus Shows You the Way to the Highway van Miguel Llanso, Koko-Di, Koko-Da van Johannes Nyholm of Dogs Don’t Wear Pants van J-P Valkeapää.

About Time: tijdreizen in film

Zelfs als cinema intrinstiek een kunstvorm is die de tijdsdimensie in zich draagt, toonde de filmindustrie lange tijd geen interesse in de thematiek van het tijdreizen en de hieruit voortvloeiende paradoxen. Het was wachten tot 1960 en het emblematische The Time Machine van George Pal voor een eerste filmkassieker met tijdreizen als centraal plotpunt. Het waren de jaren tachtig met een golf aan populaire science fiction die het subgenre naar de voorgrond lanceerden waar het sindsdien regelmatig zijn opwachting maakt in zowel mainstream entertainment als onafhankelijke producties.

Offscreen stelt dit jaar met meer dan twintig tijdreisfilms tijdens en nog eens twintig na het festival in Cinematek een breed panorama voor. Van de onvermijdelijke blockbusters (Terminator van James Cameron, Back To The Future vanRobert Zemeckis) tot experimentele auteurscinema (Je t’aime je t’aime van Alain Resnais, La jetée van Chris Marker) en zelden vertoonde rariteiten (Idaho Transfer van Peter Fonda, Tomorrow I’ll Wake Up And Scald Myself With Tea van Jindrich Polák) )… de “About Time” module zal de hersenen doen kraken (Primer van Shane Carruth, Predestination van de Spierig broers), de lachspieren aan het werk zetten (Bill and Ted’s Excellent Adventure van Stephen Herek, Idiocracy van Mike Judge), het hart in de keel doen bonzen (Timecrimes van Nacho Vigalondo, Triangle van Christopher Smith) of de oogballen laten rollen (Trancers van Charles Band, Millenium van Michael Anderson).

Een conferentie op 21 maart in Cinematek met de titel “The Time Zone: Talking about Time Travel Films” met o.a. wetenschapsjournalist George Van Hal en universitair onderzoekster Amy C. Chambers zal tijdreizen in een breder wetenschappelijk en cinematografisch perspectief plaatsen.

Het volledige programma vind je op offscreen.be.

Lees meer over: