Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

22.04.2021

Voegt men binnenkort product placement toe aan filmklassiekers?

door Vertigo

Verschillende marketingbedrijven zijn momenteel aan het experimenteren met het toevoegen van product placement aan filmklassiekers, videoclips en meer.

Zo ontwikkelde het Britse bedrijf Mirriad software die reeds wordt gebruikt door een Chinese streamingdienst en waarmee bijvoorbeeld aan een aflevering van een serie een reclamebord van Coca Cola werd toegevoegd.

Bekijk de twee versies van de scène hieronder:

“Het programma is in staat om een beeld te analyseren wat diepte, beweging, textuur, enzovoort betreft,” zegt Stephan Beringer van Mirriad. “Op die manier kun je nieuwe beelden introduceren zonder dat het menselijk oog beseft dat het na opnames gebeurd is.”

Het Californische bedrijf Ryff wil nog een stap verder gaan en product placement aanpassen aan de kijker. Als je een film bekijkt op een laptop, smartphone of tv kan bijvoorbeeld het merk van een fles wijn aan de hand van je online zoekgeschiedenis veranderd worden, zoals nu al met advertenties op websites het geval is.

Filmcriticus Anne Billson heeft haar twijfels bij de nieuwe vormen van product placement. Zo vraagt ze zich af of auteursrechtelijk beschermd werk zomaar mag veranderd worden of als adverteerders de film in kwestie eerst zouden moeten kopen.

Verder maakt ze zich zorgen dat het werk van production designers, die zorgvuldig de look van een set hebben ontworpen, door adverteerders die anachronistische of ongepaste zaken toevoegen zal verbrod worden.

Bron: BBC

Lees meer over: