Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

15.09.2021

VOD-platform Avila pakt uit met twee klassiekers van Belgisch filmicoon Chantal Akerman

door Vertigo

Het VOD-platform Avila pakt uit met een jaarabonnement. Om dit te vieren lanceert Golden Eighties (1986) en No Home Movie (2015), twee cultfilms van de gevierde Brusselse cineaste Chantal Akerman. Beide zijn voor het eerst online beschikbaar en dit zowel in België, Nederland als Luxemburg.

No Home Movie ging in premiere op het filmfestival van Locarno en portretteert de relatie tussen Akerman en haar moeder Natalia, een Holocaust-overlever.

Golden Eighties, een komisch muzikaal drama met complexe amoureuze verwikkelingen, ging in première op het filmfestival van Cannes. Deze film is opgenomen in de Brusselse Gulden Vlies-galerij, waar Akermans moeder werkte. De films maken deel uit van de collectie van Cinematek, het Koninklijk Belgisch Filmarchief.

Vanaf september 2021 is het mogelijk een jaarabonnement te nemen op de catalogus van Avila. Voor €35 per jaar kun je kijken naar hedendaagse en klassieke Belgische films van grote namen als Akerman, Johan Grimonprez, Michel Khleifi, Anne Teresa De Keersmaeker, Jan Decorte en de gebroeders Dardenne, naast werk van veelbelovende regisseurs als Bas Devos, Nina de Vroome, Sofie Benoot en Ellen Vermeulen.

No Home Movie

De laatste film van Chantal Akerman is een portret van de moeder-dochter relatie tussen de regisseuse en haar moeder Natalia, een Holocaust-overlever en bekende verschijning in tal van Akermans films.

“Deze film gaat bovenal over mijn overleden moeder,” zei Akerman. “Hij gaat over een vrouw die in 1938 naar België kwam, nadat ze wegvluchtte uit Polen, weg van de pogroms en het geweld. Deze vrouw zien we op zichzelf in haar Brussels apartement. Het is een film over een wereld in verandering die mijn moeder niet ziet.”

No Home Movie is Frans gesproken en beschikbaar met Engelse ondertitels.

Golden Eighties

In de winkelgalerij kruisen en ontmoeten klanten en winkelmeisjes elkaar dagelijks in Lili’s kapsalon, in de prêt-à-porter-boetiek van de familie Schwartz, of aan de bar bij Sylvie. Allen dromen ze van liefde: verboden liefde, epistolaire liefde, onmogelijke liefde,… Ze praten erover, bezingen ze, en dansen op het ritme van het koor shampoomeisjes,

Een uitmuntende ensemblecast, met onder meer Delphine Seyrig en eighties-popster Lio, glijdt door de winkelgalerij in een piekfijn geregisseerde choreografie, op de tonen van een aanstekelijke pop-soundtrack.

Akerman schreef zelf de teksten voor de bedrieglijk vrolijke liedjes en zet de kijker constant op het verkeerde been: is deze film echt een ironische kritiek op de hypercommerciële jaren tachtig of eerder een liefdevolle mijmering over alledaagsheid?

De regisseuse leefde zich volledig uit met het geluidsontwerp voor deze film, die bomvol kleine maar betekenisvolle vondsten zit: van het geklik van hoge hakken op de vloer over het onwelkome geluid van een rits tot de steeds veranderende toon en volume van de vele gesprekken en gezangen.

Golden Eighties is Frans gesproken en beschikbaar met Nederlandse en Engelse ondertitels.

Chantal Akerman (België, 1950 – Frankrijk, 2015) was filmmaakster, scenarioschrijfster, producente, kunstenaar en schrijfster, geboren in Brussel. Op haar 18e debuteerde ze met Saute ma ville (1968). Ze maakte meer dan 40 films, waaronder Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975) en de documentairetrilogie DʼEst (1993), Sud (1999) en De lʼautre côté (2002).

Verder brengt Avila op 30 september Globes, de nieuwe documentaire van Nina de Vroome, uit in de Belgische bioscopen. De film zal te zien zijn in Cinema Nova (Brussel), Kunstencentrum BUDA (Kortrijk), KASKcinema (Gent) en De Cinema (Antwerpen).

De film gaat feestelijk in première in Cinema Nova op 30 september om 20u, gevolgd door een gesprek tussen Nina de Vroome en Miriam Lefebvre, doctor in biologie en bijenhoudster die het gedrag en het geluid van bijen onderzoekt. Het gesprek zal worden gemodereerd door Julie Sandor, programmator bij Cinema Nova.

Synopsis: Dansend vertellen bijen elkaar verhalen over de wereld om hen heen. Ook mensen eisen een rol op in die verhalen, soms heel nabij en intiem, soms afstandelijk en op industriële schaal.

Met de bijen zwermen ook de gedachten van Nina de Vroome uit: van de kleinste cel in een honingraat tot de grootste economie ter wereld brengt haar essayistische natuurdocumentaire Globes de band tussen mens en bij in kaart. Als volleerde verhalenvertellers geven ze allebei vorm aan hun leven onder de zon.

Nina de Vroome (1989) is een filmmaker. Ze studeerde Film aan KASK/School of Arts in Gent. Haar afstudeerfilm Golven (2013) is een reflectie op geluid, een verkenning van het luisteren.

In 2016 maakte de Vroome Een idee van de zee, een documentairespeelfilm over een maritiem internaat aan de Belgische kust. Haar korte documentaire Het geluk van honden (2018) is dan weer een portret van een groep politiehonden tijdens hun training.

De Vroomes films werden vertoond op internationale festivals zoals Visions du Réel en International Film Festival Rotterdam. De regisseuse is ook schrijver en redacteur bij Sabzian, een Belgisch magazine over cinema.

Als docent is De Vroome betrokken bij verschillende educatieve projecten. Daarnaast maakt ze collages en is ze ook als sound engineer en monteur actief.

Globes is een film van Nina de Vroome in een productie van Blauwhuis en coproductie met Gardner and Domm. Met de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), Stad Gent, The Tax Shelter of the federal government of Belgium, Gallop Tax Shelter en de Tax Shelter investeerders.

Meer info vind je hier.