Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

08.05.2020

VOD-platform Amerikaanse indiedistributeur scoort

door Vertigo

Naar aanleiding van de coronacrisis lanceerde de Amerikaanse distributeur Kino Lorber het video-on-demand-platform Kino Marquee, waarvan de opbrengst deels naar gesloten bioscopen ging.

Van 19 maart tot en met 30 april bracht Kino Marquee 316.000 dollar op, waarvan meer dan de helft uit de Braziliaanse film Bacurau (100.152 dollar) en de Ierse komedie Extra Ordinary (79.307 dollar) kwam.

Vijftig procent van de opbrengst gaat naar Kino Lorber en de rest wordt verdeeld onder de deelnemende bioscopen. Hoewel de films naar verluidt minder opbrachten dan ze aan de box-office hadden gedaan, hebben de uitbaters er ook minder in geïnvesteerd.

Ook voor Kino Lorber is het experiment een opsteker. In 2019 was hun grootste box-office-succes namelijk het Chinese drama Long Day’s Journey Into Night (521.000 dollar) en haalden slechts een handvol films de kaap van de 100.000 dollar.

Bron: IndieWire