23.12.2019
Vlaamse en Brusselse stadsbioscopen trekken meer en meer bezoekers
Uit cijfers van het Vlaams Audiovisueel Fonds blijkt dat de bezoekersaantallen in de zes Vlaamse stadsbioscopen van 2013 tot en met 2018 met zestig procent zijn gestegen. Bovendien werden er sinds 2003 niet zoveel tickets verkocht als vorig jaar.
Ook in Brussel doen stadsbioscopen als Cinema Palace, Cinema Galeries en Cinema Aventure het sinds 2012 steeds beter. Cinema Palace kreeg zelfs dit jaar zelfs ruim veertig procent meer bezoekers over de vloer dan in 2018.
“Mensen zijn tegenwoordig meer op zoek naar een goeie filmervaring zonder storende factoren zoals reclame voor de film en het krakende geluid van popcorn,” zegt Olivier Rey, de algemeen directeur van Cinema Palace. “De beleving in een kleine stadsbioscoop is heel anders dan in een grote keten. Bovendien was het ook gewoon een goed filmjaar. Grote films als Joker en Once Upon a Time in Hollywood hebben het bij ons heel goed gedaan. Ook films met kleinere budgetten zoals Midsommar lokten veel mensen naar onze bioscoop.”
Volgens Edwin Provoost van het VAF is het aanbod het grootste verschil tussen de stadsbioscopen en de grote ketens zoals Kinepolis waar de bezoekersaantallen de laatste jaren niet meer stijgen “Voor mensen die iets anders willen dan de entertainende mainstreamfilms, is er de stadsbioscoop die zich richt op de cinefiel die meer diepgang wil,” zegt hij. “Al zijn dat niet per se twee soorten publiek. Vergelijk het met iemand die de ene keer VTM kijkt en de andere keer Canvas. Multiplexen en kleine cinema’s vullen elkaar aan.”
Jan De Clercq van Lumière, dat een vesting heeft in Brugge en Cinema Cartoon’s in Antwerpen overnam, noemt nog een andere reden voor het succes van de stadsbioscopen. “Mensen willen nog altijd een film samen beleven, maar daar hoort steeds meer een voor- en achteraf bij,” zegt hij. “Daarom is een samenwerking tussen horeca en de bioscoop interessant. Waar mensen met een grote zak chips en cola naar een multiplex gaan, drinken ze in een arthouse een pintje of een glas wijn. Onze uitbaters in Antwerpen hebben trouwens een slim systeem uitgedacht, waarbij ze studenten de zalen laten uitbaten. Die jonge mensen trekken op hun beurt vrienden die merken dat onze cinema’s best leuke plekken zijn. Het zorgt dus voor een demografische verandering.”
Bron: Het Nieuwsblad, De Standaard, De Morgen