Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

23.05.2015

“De Coens zijn cooler dan Bond!”

door Steven Tuffin

Van intelligente animatie over duizelingwekkende seks tot het succes van twee Antwerpse filmbroers: tijdens de 68e editie van het Filmfestival van Cannes regent het intrigerende momenten. Een greep uit het adembenemende aanbod!

Pixar pakt uit

“Hoe kan het toch dat Inside Out niet in de Officiële Competitie zit?” is een vraag die de afgelopen dagen meermaals op de Croisette gesteld werd. Na de eerste vertoning van de nieuwste Pixar-parel brak er een applaus los zoals je ze niet vaak te horen krijgt in het Grand Théâtre Lumière – en al zeker niet als de zaal vol kritische journalisten zit. Het uitdagende verhaaltje over de emoties van een 11-jarig meisje wist nadien ook het gewone publiek te betoveren. Iedereen was het er dan ook over eens: na een reeks suffe sequels is Pixar meer dan terug!

IMG_3757

De zonen van …

Tijdens het Filmfestival van Cannes passeren er steevast enkele documentaires de revue, die een hoop bekend volk op de been krijgen. Ditmaal was het de beurt aan Jean-Michel Cousteau en Chad McQueen, zonen van respectievelijk docu-pionier Jean-Jacques Cousteau en filmicoon Steve McQueen. De eerst kwam een eigen productie, Odyssea 3D, aanprijzen, die werd gefilmd met een super-de-luxe camera die alle geheimen van de oceanen blootlegt. De tweede presenteerde Steve McQueen: The Man & Le Mans over zijn vaders obsessie met autoracen en hoe die tot een desastreuze filmproductie leidde.

IMG_3761

Seks in 3D

“Een Cannes zonder schandaalfilms is geen échte Cannes” is een van de vele wijsheden die de ronde doet over het prestigieuze filmfestival. Na edities met films over bejaardenliefde, incest en necrofilie was het ditmaal de beurt aan seks in 3D. De Franse regisseur Gaspar Noé en zijn Belgische cameraman Benoît Debie maakten voor Love gebruik van digitale diepte-effecten om ongesimuleerde seksscènes vast te leggen. Dat het verhaaltje verdomd oppervlakkig aanvoelde, moest het publiek er maar bijnemen.

IMG_3758

Copain-koorts stijgt

“Ze herkennen ‘m gewoon overal!” Copain-regisseurs Jan en Raf Roosens vertoeven al vanaf het begin van het festival in de mondaine badstad, maar nu hoofdacteur Felix Meyer hen vervoegd heeft, beseffen ze pas echt wat voor een fantastische indruk ze maken. “Verschillende mensen hebben Felix al aangesproken en gefeliciteerd met de film. Ze vinden Copain vaak de beste uit de Officiële Kortfilmselectie.” Of de prent daadwerkelijk in de prijzen valt, weten we zondagavond. Duimen voor deze productie ‘van bij ons’, dus!

IMG_3763

Cameramagiër in de bloemetjes

De Britse cameralegende Roger Deakins – zie o.a. Coens-klassieker No Country for Old Men en recent Bond-avontuur Skyfall – kreeg in Cannes de prestigieuze Pierre Angénieux Excellens in Cinematography-prijs voor zijn oeuvre. “Ik ben blij dat ik eindelijk iets win”, gaf de man toe, verwijzend naar het feit dat hij ondanks zijn vele Oscarnominaties nog nooit een gouden beeldje won. Op de vraag waarom hij de nieuwe Coens, Hail, Caesar!, en niet de volgende Bond, SPECTRE, inblikte, klonk het: “De Coens zijn cooler dan Bond!”

IMG_3760

Charlotte op de rode loper

Tijdens de wereldpremière van de langverwachte animatiebewerking van De kleine prins betrad ook Belgische actrice Charlotte Vandermeersch de rode loper. Reden? Ze neemt in de Vlaamse versie de stem van Moeder voor haar rekening. Net zoals alle andere sterren nam ze plaats voor het legertje fotografen. Dat leverde een reeks mooie plaatjes op, maar het moment waarop de Belgica-actrice naast Marion Cottilard belandde, vond ze zelf het onvergetelijkst. De film van Kung Fu Panda-regisseur Mark Osborne werd trouwens positief onthaald.

11262121_922089274478676_3830152261880515458_n

@Waanzinema