27.05.2017
Onze #Cannes2017-top tien
Zoals gewoonlijk tekende onze hoofdredacteur, Steven Tuffin, present op het Filmfestival van Cannes de voorbije weken. Net zoals de meeste aanwezigen dompelde hij zich onder in een oase van films. Hieronder vind je zijn favorieten van de 70e editie!
Loveless
Andrei Zvyagintsev laat de kolder van Leviathan voor wat het is en gaat voor een echtscheidingsthriller die je op de best mogelijke manieren lam mept.
#Loveless is a Russian variation on #Prisoners. Take away the pulp, add some despair, metaphors and, eh, despair. #LovedIt #Cannes2017
— Steven Tuffin (@Waanzinema) May 17, 2017
Okja
Bong Joon-ho neemt de ingrediënten van zijn monsterprent The Host, voegt de nodige Hollywood-kruiden toe en bereidt zo een E.T. anno 2017.
#Okja feels like Disney watched #TheHost and asked Bong Joon-ho to make a movie for them and gave him free reign. Spectacle at its smartest.
— Steven Tuffin (@Waanzinema) May 19, 2017
A Prayer Before Dawn
Wie dacht dat martial arts-films altijd zielloos en oppervlakkig zijn: geef dit op feiten gebaseerde gevangenisdrama een kans en laat je op andere gedachten brengen.
#APrayerBeforeDawn is #MidnightExpress meets #Kickboxer, but without the racism, the stereotypes and the homophobia. #Cannes2017
— Steven Tuffin (@Waanzinema) May 20, 2017
How to Talk to Girls at Parties
John Cameron Mitchell grijpt terug naar de verwondering van Hedwig and the Angry Inch en tekent voor een punky coming of age met een scifi-twist.
#TheKillingOfASacredDeer proves that Lanthimos is the love child of Kubrick and Haneke. Funny Games & Caché meet Eyes Wide Shut. #Cannes2017
— Steven Tuffin (@Waanzinema) May 22, 2017
The Killing of a Sacred Deer
Yorgos Lanthimos gooit het over een genreboeg met deze huiverthriller waarin het antagonisme tussen een arts en een mysterieuze puber centraal staan. Voor interpretatie vatbaar!
#TheKillingOfASacredDeer proves that Lanthimos is the love child of Kubrick and Haneke. Funny Games & Caché meet Eyes Wide Shut. #Cannes2017
— Steven Tuffin (@Waanzinema) May 22, 2017
The Beguiled
Sofia Coppola tekent voor haar beste film sinds Lost in Translation. Meng het feëerieke van The Virgin Suicides met een grote geut Southern Gothic.
https://www.instagram.com/p/BUeDPoSjcYu/?taken-by=waanzinema
A Gentle Creature
Sergei Loznitsa mag de bal compleet misslaan in de finale droomsequentie, daarvoor ontplooit zich een intrigerend hopeloze zoektocht in een nog intrigerender hopeloos Siberisch stadje.
#AGentleCreature starts out as a great variation on Mungiu's social realist thrillers, but sadly switches poor man's Lynch. #Cannes2017
— Steven Tuffin (@Waanzinema) May 25, 2017
Good Time
De gebroeders Safdie bewijzen zich als grote beloftes van de Amerikaanse indie-cinema met dit misdaaddrama waarin Robert Patterson andermaal zijn kunnen bewijst.
#GoodTime is a thrill ride through moral wasteland that channels the Dardennes, Scorsese, Mann and Refn. And that score! #Cannes2017
— Steven Tuffin (@Waanzinema) May 25, 2017
Twin Peaks
We hoeven niet langer te wanhopen: David Lynch beschikt nog steeds de duistere toverkracht der zevende kunst. Twee afleveringen op een gigantisch scherm, dat was smullen!
https://www.instagram.com/p/BUgzyW_jdWN/?taken-by=waanzinema
You Were Never Really Here
Lynne Ramsay ontbeent moderne actiefranchises zoals Taken en Bourne in dit psychodrama met een verbluffende Joaquin Phoenix als meedogenloze maar getormenteerde moordmachine.
#YouWereNeverReallyHere turns the clichés of action franchises like #Taken upside down. What if #JasonBourne was #TravisBickle? #Cannes2017
— Steven Tuffin (@Waanzinema) May 26, 2017