02.04.2019
Vertigo ruilt oude logo in voor…
De grafische make-over die Vertigo onderging, begon bij de creatie van een nieuw logo. Daarvoor klopten we aan bij Jack Durieux, verantwoordelijk voor de typografie op de posters van zijn vermaarde broer Laurent en ook zelf een begenadigd grafisch ontwerper. De Brusselse artiest kwam op de proppen met iets radicaal anders – massiever vooral – en toch opnieuw honderd procent Vertigo: tegelijk modern en vintage. Hoofdredacteur Steven Tuffin was onmiddellijk in zijn nopjes: ‘We waren al een tijdje uitgekeken op het schuine aspect van het oude logo, iets waar het wondermooie nieuwe ontwerp absoluut geen last van heeft. Het staat als een huis.’
Durieux maakte in een verklaring over zijn ontwerp duidelijk dat hij op dezelfde golflengte zat als het Vertigo-team: ‘Creating a logo based off typography only is always sort of a challenge as one needs to come up with something not only easily legible but also original and on point with the project it is referring to. I wanted to really contrast with the older logo, which was thin and extremely condensed by doing the exact opposite. I originally designed a spiral in the ‘O’ of Vertigo to express the meaning of the word but then realised it wasn’t necessary and perhaps too obvious and cliché. I am very happy with this type which I find both modern and vintage at the same time conferring this design a timeless feel to it.’