Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

13.07.2022

Welp- en Hazard-regisseur Jonas Govaerts over nieuwe Arabnormal-clip: ‘De KBC-toren lijkt wel een locatie uit Metropolis!’

door Steven Tuffin

Jonas Govaerts bewijst zich met de opmerkelijke videoclip van Arabnormals Horsey opnieuw als een van de visueel vindingrijkste regisseurs van ons landje. Een korte Q&A met de Welp– en Hazard-regisseur!

De clip speelt zich net zoals je nieuwe film H4Z4RD af in Antwerpen. Ben je die stad nog niet moe als decor?

JONAS GOVAERTS: ‘Helemaal niet, ik heb het gevoel dat ik pas ben begonnen! Net zoals elke grootstad blijft Antwerpen ook muteren. Sommige locaties, zoals de scoutslokalen uit Welp, zijn ondertussen weer afgebroken. Dus voel ik me ook een beetje de officieuze archivaris van de stad. Wie de rare hoekjes van Antwerpen wil zien, kan altijd naar mijn clips, films of series kijken.’

Waarom zette je de band op de top van de KBC-toren? Last van een King Kong-complex?

‘De KBC-toren was de eerste wolkenkrabber van België, dus dat leek me ideaal als vertrekpunt voor een paar vliegende tapijten. Waar je ook loopt in Antwerpen, je ziet hem altijd over de horizon piepen. De art-deco-architectuur is ook superfilmisch, vind ik: het lijkt wel een locatie uit Metropolis of Suspiria. Ik wou er al heel lang iets mee doen.’

In tegenstelling tot veel Hollywoodregisseurs lijk je het pseudorealisme van (computer)effecten af te zweren en een zekere knulligheid te omarmen. Een kwestie van een budgetbeperkingen of zit er meer achter?

‘Film is voor mij net een middel om weg te vluchten uit de realiteit. Harry Kümel zei me ooit: “We zijn een land van surrealisten, maar in de cinema lijken we dat te zijn vergeten.” Voor deze clip ben ik vertrokken van Google Earth, waarmee je door een soort gesmolten 3D-versie van Antwerpen kan vliegen. Het hoeft er dus niet ‘echt’ uit te zien, het is een droom.’

Je noemt de stille griezelklassieker Häxan als inspiratiebron voor de clip. Leg dat eens uit.

Häxan is een Zweedse documentaire over hekserij uit de jaren 1920 met verbluffende special effects, zeker voor die tijd. Één shot is me altijd bijgebleven: een zwerm heksen op bezems die al kakelend over een dorpje vliegt. Als ik maar een fractie kan vatten van de manische energie van dat honderd jaar oude beeld, ben ik een gelukkig man.’

Lees meer over: