15.03.2015
Vertigo Goes Classic (Week 16/03)
Omdat de filmgeschiedenis ook al eens wat aandacht verdient, grasduint Vertigo elke week in het aanbod aan klassiekers in Vlaamse filmhuizen, bioscopen en op televisie. We selecteren steeds vijf niet te missen toppers uit de oude doos!
Week: 16/03 – 22/03/2015
Quai des Orfèvres (1947) van Hénri Georges-Clouzot
Waar? ARTE
Wanneer? Maandag, 16/03, 20u50
Vier jaar na de controverse die Le corbeau (1943) teweegbracht, waagde Georges-Clouzot zich aan een verfilming van het boek L’égitime défense van de Belg Stanislas-Andre Steeman. Het resultaat is een sfeervolle en creatieve policier met Louis Jouvet die als inspecteur de dood van een oude man moet onderzoeken.
Germania, anno zero (1948) van Roberto Rossellini
Waar? KASKcinema te Gent
Wanneer? Dinsdag, 17/03, 20u30
Het slotstuk van de neorealistische oorlogstrilogie van Rossellini waar Roma città aperta (1945) en Paisà (1946) ook toe behoren. Tussen de naoorlogse ruïnes van Berlijn tracht de jonge knaap Edmund te overleven. Pakkende en compromisloze cinema.
A Separation (2011) van Asghar Farhadi
Waar? CANVAS
Wanneer? Vrijdag, 20/03, 20u40
Een moderne Iraanse klassieker die in 2012 de Oscar voor Beste Niet-Engelstalige film voor de neus van Rundskop wegkaapte. De film toont hoe een gezin uit elkaar groeit. Simin wil naar het buitenland verhuizen om haar dochter een beter leven te gunnen, echtgenoot Nader wil in Iran blijven om voor zijn vader te zorgen.
The Third Man (1949) van Carol Reed
Waar? Cinematek te Brussel
Wanneer? Zondag, 22/03, 15u
Redenen genoeg om dit Britse meesterwerk te (her)bekijken: de schaduwrijke straten van Wenen, de speelse muziek van Anton Karas, de ondeugende glimlach van Orson Welles, Het tegendraadse camerawerk, noem maar op! Essentiële cinema!
https://www.youtube.com/watch?v=HjMDg1Z9_gA
A Night to Remember (1958) van Roy Ward Baker
Waar? EEN
Wanneer? Zaterdag, 21/03, 15u45
In deze film over de Titanic-ramp hoef je geen grootse romantiek te verwachten. Baker koos voor een beheerst historisch document met evenveel bestaansrecht als het megalomane epos van James Cameron.