Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

15.03.2015

Vertigo Goes Classic (Week 16/03)

door Jimmy Van der Velde

Omdat de filmgeschiedenis ook al eens wat aandacht verdient, grasduint Vertigo elke week in het aanbod aan klassiekers in Vlaamse filmhuizen, bioscopen en op televisie. We selecteren steeds vijf niet te missen toppers uit de oude doos!

Week: 16/03 – 22/03/2015

Quai des Orfèvres (1947) van Hénri Georges-Clouzot

Waar? ARTE

Wanneer? Maandag, 16/03, 20u50

Vier jaar na de controverse die Le corbeau (1943) teweegbracht, waagde Georges-Clouzot zich aan een verfilming van het boek L’égitime défense van de Belg Stanislas-Andre Steeman. Het resultaat is een sfeervolle en creatieve policier met Louis Jouvet die als inspecteur de dood van een oude man moet onderzoeken.

 

Germania, anno zero (1948) van Roberto Rossellini

Waar? KASKcinema te Gent

Wanneer? Dinsdag, 17/03, 20u30

Het slotstuk van de neorealistische oorlogstrilogie van Rossellini waar Roma città aperta (1945) en Paisà (1946) ook toe behoren. Tussen de naoorlogse ruïnes van Berlijn tracht de jonge knaap Edmund te overleven. Pakkende en compromisloze cinema.

 

A Separation (2011) van Asghar Farhadi

Waar? CANVAS

Wanneer? Vrijdag, 20/03, 20u40

Een moderne Iraanse klassieker die in 2012 de Oscar voor Beste Niet-Engelstalige film voor de neus van Rundskop wegkaapte. De film toont hoe een gezin uit elkaar groeit. Simin wil naar het buitenland verhuizen om haar dochter een beter leven te gunnen, echtgenoot Nader wil in Iran blijven om voor zijn vader te zorgen.

 

The Third Man (1949) van Carol Reed

Waar? Cinematek te Brussel

Wanneer? Zondag, 22/03, 15u

Redenen genoeg om dit Britse meesterwerk te (her)bekijken: de schaduwrijke straten van Wenen, de speelse muziek van Anton Karas, de ondeugende glimlach van Orson Welles, Het tegendraadse camerawerk, noem maar op! Essentiële cinema!

https://www.youtube.com/watch?v=HjMDg1Z9_gA

 

A Night to Remember (1958) van Roy Ward Baker

Waar? EEN

Wanneer? Zaterdag, 21/03, 15u45

In deze film over de Titanic-ramp hoef je geen grootse romantiek te verwachten. Baker koos voor een beheerst historisch document met evenveel bestaansrecht als het megalomane epos van James Cameron.

@TheJimeister