Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

10.11.2014

Vertigo Goes Classic (3)

door Jimmy Van der Velde

Omdat de filmgeschiedenis ook al eens wat aandacht verdient, grasduint Vertigo elke week in het aanbod aan klassiekers in Vlaamse filmhuizen, bioscopen en op televisie. We selecteren steeds vijf niet te missen toppers uit de oude doos!

Week: 10/11/2014-16/11/2014

All Quiet on the Western Front (1930) van Lewis Milestone

Waar? Cinema Zuid te Antwerpen

Wanneer? Dinsdag, 11/11, 20u

Weinig films die geschikter zijn om op 11 november te bekijken dan dit meesterlijke Wereldoorlog I-drama over de gruwel van de Groote Oorlog en de desillusie die de soldaten aan het front ervoeren. De film vat perfect de angst die heerste in de loopgraven, de horror die woedde in Niemandsland en de psychologische littekens die de oorlog naliet bij de overlevenden. De film won de Oscar voor beste film en Hitler verbood enkele jaren later de anti-oorlogsprent. Een terechte klassieker.

 

Wake in Fright (1971) van Ted Kotcheff

Waar? KASKcinema te Gent

Wanneer? Dinsdag, 11/11, 20u30

Geen zin in een film over de oorlogsgruwel? Misschien wil je wel naar een film die een duister beeld van masculiniteit schetst tegen de achtergrond van de Australische outback? Wake in Fright van First Blood-regisseur Kotcheff belandde voor lange tijd in de vergeetput, maar dook enkele jaren terug weer springlevend op. De film bleek Kotcheffs magnum opus over een leerkracht die zichzelf verliest in losbandigheid en terechtkomt in een immorele hel bestaande uit dorre landschappen, groezelige bars en huppelende kangoeroes.  Een film die zich dagenlang onder je huid nestelt.

 

La Grande Illusion (1937) van Jean Renoir

Waar? Cinematek te Brussel

Wanneer? Donderdag, 13/11, 19u30

Net als All Quiet on the Western Front behoort deze Franse topper van Renoir tot de allergrootste en belangrijkste anti-oorlogsmanifesten uit de filmgeschiedenis. Jean Gabin en Erich von Stroheim staan recht tegenover elkaar als een Franse krijgsgevangene en Duitse kapitein, en acteren de pannen van het dak. Renoir regisseerde een humanistisch oorlogsportret met klassenverschillen en vooroordelen als centrale thema’s. Moraal van het verhaal: oorlog is – u raadt het al – één grote illusie.

 

The Day of the Jackal (1973) van Fred Zinneman

Waar? VTM

Wanneer? Zondag, 16/11, 14u35

Een professionele huurmoordenaar moet in de zomer van 1963 de Franse president Charles De Gaulle omleggen. Dat is de premisse van deze masterclass in spanning en montage. Een intelligente en minutieus uitgedokterde thriller van de bovenste plank.

 

Un long dimanche de fiançailles (2004) van Jean-Pierre Jeunet

Waar? CC Vredeberg te Lier

Wanneer? Zondag, 16/11, 09u

De derde film over Wereldoorlog I in dit rijtje. Jeunet en zijn Amélie Poulain-muze Audrey Tautou werkten opnieuw samen, ditmaal voor een tragisch oorlogsrelaas over de wanhopige zoektocht van een vrouw naar haar man, die mogelijk omkwam aan het front. Misschien geen monumentale klassieker, maar wel een film die enkele gevoelige snaren weet te raken.

 

@TheJimeister