Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

22.10.2014

Vertigo in Gent: blog 6

door Ewoud Ceulemans

Er zit een scène in Back To The Future Part II (1989) waarin Doc er even een schoolbord bij haalt om de gevolgen van onverantwoord tijdreizen duidelijk te maken. Dat had misschien ook handig geweest voor eenieder die Predestination op het Film Fest Gent heeft gezien, een low-budget sciencefictionfilm van de tweelingbroers Michael en Pieter Spierig. Waarmee ik overigens niet gezegd wil hebben dat dit een slecht uitgewerkte film is: oké, wie op zoek gaat naar plotgaten in het tijdreisconcept uit Predestination zal er wel een paar vinden, maar de paradoxen die dat met zich meebrengt zijn voer voor wiskundigen en filosofen, niet voor cinefielen. Die kunnen gewoon genieten van deze intelligente film, die zijn pulpy roots niet onder stoelen of banken steekt.

De plot, die gebaseerd is op een kortverhaal van Robert A. Heinlein (die ook het bronmateriaal leverde voor Paul Verhoevens Starship Troopers), draait rond een naamloze agent van een geheimzinnige organisatie (Ethan Hawke). Tijdens een opdracht ontmoet die een geheimzinnige figuur (Sarah Snook) die hem een formidabel levensverhaal vertelt. Een eerste twist vindt plaats wanneer de agent dat verhaal al blijkt te kennen.

Meer vertellen zou zonde zijn. De gebroeders Spierig smijten de ene plotwending na de andere naar je hoofd, waardoor je steeds verder in het verhaal gezogen wordt. Dat je af en toe je willing suspension of disbelief moet bovenhalen om verder te kunnen, doet nauwelijks afbreuk aan de film die de broertjes gemaakt hebben. Intelligente pulp? Het kan. En als je me niet gelooft, ga dan maar gauw kijken.

fury

Eerder vandaag kreeg ik Fury te zien, misschien wel de grootste film uit de Galas & Specials-sectie van het Filmfestival. Die film hangt grotendeels aan elkaar met clichés die je kent uit andere oorlogsfilm: gruwel, trauma’s, zwijgzame soldaten, kameraadschap, patriottisme, opoffering en de obligatoire David tegen Goliath-veldslag aan het einde die de hoofdpersonages tot helden verheft. Dat botst wat met het cynisme waarmee regisseur David Ayer, die twee jaar geleden nog End of Watch regisseerde, zijn film maar wat graag zou injecteren. Maar we willen niet gezegd hebben dat Fury een slechte film is, integendeel. Vanaf 22 oktober kan u dat zelf nagaan in de bioscoop, of in de recensie op deze website.

@Ewoud51