Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

06.05.2021

Vertigo en Sabzian spreken zich uit over VAF-zoektocht naar nieuw filmmagazine

door Steven Tuffin

Na bijna 65 jaar is het doek gevallen over Filmmagie. Het Vlaamse filmtijdschrift kampte onder meer met financiële problemen en laste in oktober 2020 al een pauze in.

Nu wil het Vlaams Audiovisueel Fonds de 65.000 euro jaarlijkse subsidies van Filmmagie investeren in een nieuw gedrukt en online magazine.

Het VAF eist dat het blad zich toespitst ‘op onafhankelijke filmkritiek met oog voor enerzijds kwaliteitsfilms met een culturele en maatschappelijke betekenis en anderzijds voor de ontwikkeling van filmcultuur in Vlaanderen en daarbuiten’.

Bestaande filmtijdschriften en -sites reageren verbaasd. In februari slaakten enkele, waaronder Vertigo zelf, namelijk een noodkreet omdat hun huidige subsidies niet volstaan. De vraag rijst waarom die van Filmmagie niet gebruikt worden om hen te steunen.

Volgens het VAF wordt door de ondergang van Filmmagie het ‘middenveld’ echter niet meer bediend. “We zijn niet op zoek naar een doorslagje van Filmmagie, maar het laat wel een leemte na,” zegt Diana Raspoet van het VAF aan De Standaard.

Raspoet voegt eraan toe dat er nood is aan een tijdschrift dat ‘zowel gelezen wordt door het brede publiek als door echte cinefielen, maar ook door de vele filmprofessionals die Filmmagie lazen’.

Het is echter niet helemaal duidelijk wat het VAF met het ‘middenveld’ bedoelt. “Om daar meer zicht op te krijgen, zou er een landschapstekening komen en een visienota,” zegt Pepa De Maesschalck van de filmsite Sabzian.

“Onze suggestie was om daarop te wachten en in tussentijd het geld van Filmmagie te verdelen over de bestaande initiatieven,” vervolgt ze.

“Ik gun iedereen alles, maar dit gaat wel compleet voorbij aan de frustratie die we nog maar net hebben geuit,” zegt Steven Tuffin van Vertigo. “Maar zouden we dat niet beter invullen door samenwerking tussen de bestaande initiatieven op te zetten?”

“Met ons beperkte subsidiebudget zijn wij gedwongen om onze toevlucht te nemen tot advertenties,” vervolgt Tuffin. “Als ik dan hoor dat men ons een te commerciële richting verwijt, dan kan ik niet anders dan een contradictie zien.

“Wij hebben zelf niet voor die tweespalt gekozen. In onze eerste subsidieovereenkomst stond dat Vertigo zowel in de arthouses als in de multiplexen moest liggen. En we hebben samen met de andere bestaande organisaties al een enthousiast publiek. Waarom zou je daar niet verder op bouwen?”

Bron: De Standaard

Lees meer over: