Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

11.07.2017

Valerian extreem gemengd onthaald door Amerikaanse pers

door Vertigo

Een tijdje terug publiceerden we enkele korte reacties van de Amerikaanse pers op Valerian and the City of a Thousand Planets. Die deden reeds vermoeden dat het nieuwe scifispektakel van Luc Besson niet door iedereen even hard gesmaakt werd. Nu de volledige recensies online verschijnen, kan je spreken van een extreem gemengd onthaal. Een greep uit de Amerikaans besprekingen:

Entertainment Weekly

Besson doet zoveel moeite om indruk te maken op je ogen dat je op de duur compleet lamgeslagen wordt. Toch moet je het hem nageven dat hij alles op alles zet en de typische genreclichés niet herkauwt. Na een fantastische openingsact waarbij je niet weet of de Franse filmmaker knettergek of geniaal is, wordt duidelijk dat Valerian een rommeltje van jewelste is.

The Hollywood Reporter

De organisatoren van de Razzies moeten niet wachten tot volgend jaar om een winnaar bekend te maken. Eurotrash is terug en het scifigenre krijgt flinke klappen. Hoofdacteur Dane DeHaan kan beter terug wat indiefilms gaan maken. Tegenspeelster Cara Delevingne moet snappen dat acteren meer is dan grijzen en rollen met de ogen. En Hollywood kan opgelucht ademhalen: voor één keer zullen zij niet de schuld krijgen van een gigantische zomerfilm die niemand wil zien.

Variety

Besson heeft de ballen om een Star Wars-imitatie te maken die gedurfd genoeg is om min of meer op zichzelf te staan. In een tijdperk waarin Star Wars een braaf bedrijfsproduct is geworden, is Valerian zowel state of the art als old school. Een wilde, inventieve rit vol adembenemende decors en verbluffende digitale creaturen.

IndieWire

Beeld je in dat iemand een decennium aan scififilms tegelijkertijd projecteert. Beeld je in dat jij dit aanschouwt, maar niet voordat je een zak vol paddo’s hebt gebezigd die gedompeld werd in Frankrijks beste crystal meth. Zo voelt Valerian aan, een indieproductie vna 200 miljoen dollar die Guardians of the Galaxy op een film van Japans stilist Ozu doet lijken.

Forbes

Valerian begint zo geniaal geflipt dat je nadien teleurgesteld bent dat het eindresultaat simpelweg degelijk is. Bessons megaproductie doet wat ie moet doen: je naar een nieuwe wereld voeren vol ongelooflijke vista’s en onbeschrijfbare gevoelens. De eerste act is een instant-klassieker, wat volgt degelijk entertainment. Niettemin een opluchting in een tijdperk waarin nostalgie en recyclage hoog in het vaandel staan.

Crave

Valerian is een van de mooiste scififilms ooit gemaakt. Het perfecte antigif tegen recente genregenoten die vooral recycleren en enerveren. Dit is eigenzinnige, innovatieve cinema op het scherp van de snee. Negeer de schoonheidsfoutjes, dit is een van de beste films van het jaar.

Bron: EW