28.07.2020
Universal en AMC sluiten historische deal rond periode tussen bioscoop- en VOD-release
Nadat Universal aankondigde voortaan films zowel in de bioscoop als op video-on-demand uit te brengen, dreigde AMC, de grootste bioscoopketen, met een boycot. De twee partijen hebben nu echter een historische overeenkomst gesloten.
Films van Universal en zijn dochterbedrijf Focus Features zullen de komende jaren minstens zeventien dagen in de Amerikaanse AMC-bioscopen lopen voordat ze op premium video-on-demand belanden. Traditioneel zit daar negentig dagen tussen.
Concreet komt het erop neer dat een film als Jurassic World: Dominion na zeventien dagen in een AMC-bioscoop ook of exclusief op een VOD-platform kan terechtkomen aan een hogere prijs, zoals de 19,99 dollar die gevraagd werd voor The Invisible Man.
Volgens Universal-bons Donna Langley willen de studio en AMC op die manier zowel de bioscoopervaring blijven steunen als op een flexibele manier aan de vraag van de consument tegemoetkomen.
Volgens AMC-bons Adam Aronson levert premium video-on-demand Universal bovendien mogelijk meer winst op, waardoor er mogelijk meer bioscoopfilms worden gemaakt.
Wat de AMC-filialen in Europa en het Midden-Oosten betreft, zijn Universal en AMC nog aan het onderhandelen. De bioscoopketen zou sowieso ook een deel van de video-on-demand-opbrengsten krijgen.