16.11.2020
Universal bekijkt box-officeresultaten om VOD-window te bepalen
Na AMC heeft ook de Amerikaanse bioscoopketen Cinemark een deal gesloten met Universal om de wachttijd tussen de bioscoop- en VOD-release van films in te korten. Tegelijkertijd heeft Universal ook zijn deal met AMC bijgestuurd.
De bedoeling is dat films minstens drie volledige weekends of zeventien dagen exclusief in AMC- en Cinemark-bioscopen lopen voordat Universal ze op video-on-demand mag uitbrengen.
Elke film die in zijn openingsweekend vijftig miljoen dollar of meer opbrengt, zal minstens vijf volledige weekends of eenendertig dagen exclusief in de bioscoop lopen. Het gaat daarbij om potentiƫle hits als Jurassic World: Dominion en Halloween Kills.
Ter illustratie zouden vorig jaar de Universal-films How to Train Your Dragon: The Hidden World, Us en Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw in aanmerking zijn gekomen voor een exclusieve bioscooprelease van eenendertig dagen.
Universal zou akkoord zijn gegaan met een drempel van vijftig miljoen dollar omdat elke film die zoveel opbrengt in het eerste weekend sowieso een exclusievere bioscooprelease zou hebben gekregen. Verder mogen films ook na de VOD-release in de bioscoop lopen.
Volgens Cinemark-CEO Mark Zoradi is het een win-winsituatie. “Bioscopen blijven een lanceerplatform bieden voor films en zorgen er niet alleen voor een maximale box-office-opbrengst, maar ook voor het succes van verdere distributiekanalen.”
Bron: IndieWire