24.05.2022

Top Gun: Maverick: Tom Cruise-klassieker krijgt upgrade qua plot én actie (recensie)

In afwachting van zijn twee volgende Mission: Impossible-films presenteert Tom Cruise eerst deze Top Gun-sequel, die verschillende malen werd uitgesteld door de coronacrisis. Fans van spectaculaire actie zullen – zeker in het laatste half uur – aan hun trekken komen. Anno 2022 – nu het oosten van Europa in brand staat – voelt deze film echter ook wat wrang aan.

Top Gun van Tony Scott, de uitgesponnen propagandaspot voor de Navy, was destijds de favoriete film van rechts Amerika. In die VS waren mannen pas mannen als ze flight jackets droegen, in een snelle wagen reden en hun levens waagden voor hun land. Het verhaaltje was echter van weinig belang. De sequel is nog steeds een commercial voor de Navy, maar bevat iets meer plot en de actie kreeg een stevige upgrade.

Het interessantste aspect zit hem in de portrettering van Pete ‘Maverick’ Mitchell (Cruise) als piloot met the right stuff. Hij heeft het ondanks zijn capaciteiten nooit geschopt tot admiraal zoals zijn maat Iceman (Val Kilmer) en is tussen de testpiloten in de Nevada-woestijn blijven hangen als kapitein. Ondertussen is hij een dinosaurus die nadat hij zijn oversten nog maar eens heeft uitgedaagd prompt terug naar de Top Gun-school wordt gestuurd om er jonge waaghalzen voor te bereiden op een onmogelijke missie. Daar botst hij al snel met Rooster (Miles Teller), de zoon van zijn beste vriend Goose, die in de eerste film sneuvelde.

Regisseur Joseph Kosinski (Tron: Legacy, Oblivion) laat geen kans voorbijgaan om te verwijzen naar het origineel. Ultranarcist Cruise mag met tranen in de ogen staren naar oude vergeelde foto’s, brengt een laatste groet aan de carrière van Kilmer – die tijdens de opnames kampte met keelkanker – en herinnert zich in flashbacks andere personages uit het origineel.

De enige die ontbreekt in deze nostalgietrip is Kelly McGillis. Zij werd vervangen door de 51-jarige Jennifer Connelly, die er amper 40 uitziet. Veel heeft ze echter niet te doen, want in zo’n machoprent als deze moeten vrouwen vooral mooi zijn, pintjes tappen en voor een Porsche poseren. In Top Gun: Maverick lijkt #MeToo nooit te hebben bestaan en mogen stoere macho’s weer een orgasme krijgen wanneer ze met straaljagers de geluidsmuur doorbreken.

Maar goed, de spectaculaire actiescènes zullen naar het einde toe de dagelijkse sleur eventjes doen vergeten, wat natuurlijk het voornaamste doel is van dit soort cinema. Je krijgt echter een wrang gevoel wanneer je beseft dat je naar een ontspanningsfilm kijkt die zijdelings jonge mensen wil rekruteren om bommen te droppen en raketten af te vuren terwijl er in Oekraïne een oorlog aan de gang is. Militaristen zullen in ieder geval verrukt zijn dat de film net nu uitkomt.

Tom Cruise kiest 36 jaar na de eerste Top Gun opnieuw voor het luchtruim in een actiefilm die nostalgie naar de jaren 80 uitstraalt. Een heel stoere versie van de Sam Shepard-scènes uit The Right Stuff.

Regie Joseph Kosinski
Cast Tom Cruise, Jennifer Connelly, Miles Teller
Speelduur 2u17