Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

20.03.2018

Three Billboards- en Coens-componist Carter Burwell eregast op Film Fest Gent

door Vertigo

Op 17 oktober ontvangt Film Fest Gent Carter Burwell als eregast tijdens de 18e editie van de World Soundtrack Awards. Film Fest Gent organiseert het allereerste concert met filmmuziek van Burwell. De originele filmscores van zowel Burwell als Nicholas Britell zullen live worden uitgevoerd door Brussels Philharmonic, onder leiding van Dirk Brossé, en begeleid worden door filmfragmenten op het grote scherm.

Carter Burwell wordt gezien als één van de briljantste filmcomponisten van zijn generatie, omwille van zijn aangrijpende scores voor films als Being John Malkovich, In Bruges en Where The Wild Things Are, en zijn unieke samenwerkingen met een aantal van de meest gerespecteerde filmmakers ter wereld zoals de gebroeders Coen (Fargo, True Grit, Miller’s Crossing) en Todd Haynes (Carol, Wonderstruck, Mildred Pierce).

Eerder dit jaar ontving de veelgeprezen Amerikaanse componist zowel een Oscar- als een Golden Globe-nominatie voor de zwarte komedie Three Billboards Outside Ebbing, Missouri van Martin McDonagh.

De weg die Burwell aflegde tot zijn succesvolle carrière als filmcomponist, is eerder ongebruikelijk. Aan Harvard College studeert hij zowel animatiefilm als elektronische muziek. Na het afronden van zijn studies, begint hij te werken als computerwetenschapper (waarbij hij software schrijft voor automatiseringsprocessen van laboratoria en eiwitanalyse), gaat hij aan de slag als computermodeller én animatiefilmmaker, voordat hij directeur wordt van het Digital Sound Research Centre aan het New York Institute of Technology.

Tijdens de jaren 80 bouwde Carter een parallelle carrière uit in de muziekwereld, speelde hij met een aantal bands in New York City (The Same, Thick Pigeon, Radiante) en schreef hij muziek voor dans, theater en film.

Sinds de Coen Brothers hem in 1984 inhuurden voor de originele score van hun langspeeldebuut Blood Simple, schreef hij muziek voor meer dan 80 films. Dankzij hun samenwerking voor maar liefst 15 films is het trio, samen met de Oscarwinnende sound designer Skip Lievsay (Gravity), verantwoordelijk geweest voor het ontwerpen van de ‘sound architecture’ van enkele van de meest opmerkelijke films van de afgelopen 30 jaar, zoals Barton Fink, The Hudsucker Proxy, The Big Lebowski, Fargo, No Country For Old Men en Hail, Caesar! Burwell werkt momenteel aan de nieuwste productie van de Coens: de Netflix-film The Ballad of Buster Scruggs…

Burwell componeerde ook de muziek voor vier projecten van Todd Haynes, waaronder het recente Wonderstruck en ontving in 2015 een Academy Award-nominatie voor ‘Best Original Score’ voor Carol én een Emmy Award voor de HBO mini-serie Mildred Pierce. Hij heeft verder alle films van regisseur Martin McDonagh van originele muziek voorzien zoals ook dit jaar het meervoudig bekroonde Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.

Enkele van zijn andere opmerkelijke scores zijn de Spike Jonze-films Being John Malkovich, Adaptation en Where the Wild Things Are; Bill Condon’s Gods and Monsters, Mr. Holmes, The Fifth Estate en The Twilight Saga; David O. Russell’s Three Kings en Anomalisa, geregisseerd door Duke Johnson en Charlie Kaufman.

Patrick Duynslaegher, artistiek directeur van Film Fest Gent: ‘We zijn verheugd dat we Carter Burwell eindelijk kunnen verwelkomen op ons World Soundtrack Awards concert in Gent, waar hij in 2016 werd bekroond met maar liefst drie WSA Awards. Carter Burwell staat natuurlijk vooral bekend om zijn opmerkelijk creatieve en loyale samenwerking met Ethan en Joel Coen. Het is net zo moeilijk om je een film van de Coen Brothers zonder de muziek van Carter Burwell voor te stellen, als een Hitchcock film zonder de muziek van Bernard Herrmann of een film van François Truffaut zonder de muziek van Georges Delerue, om slechts twee gelijkaardige en langdurige samenwerkingen tussen regisseur en componist op te noemen. Zijn baanbrekende scores voor de eigenzinnige films gemaakt door de Coen Brothers en zijn werk voor vele andere regisseurs duiden op een felle originaliteit en een sterk gevoel voor het excentrieke, het experimentele en het minimalistische. Dit alles maakt Carter Burwell een echte iconoclast, een componist die, hoewel hij tot de A-list van studio-componisten behoort, toch de vrijheid en de geest van een onafhankelijke filmproductie behoudt.

Dirk Brossé, muziekdirecteur bij Film Fest Gent en huisdirigent van de World Soundtrack Awards: “Carter Burwell is een boeiend componist omdat hij er steeds weer in slaagt om voor elke film de juiste sfeer en de gepaste klankwereld te bedenken. Hij componeert in verschillende muzikale stijlen en bezit een rijk palet aan zowel akoestische als elektronische kleuren. Een editie waar ik erg naar uit kijk!”

Naar jaarlijkse traditie verwelkomt Film Fest Gent ook de winnaar van de ‘WSA Discovery of the Year’ van het voorbije jaar. In 2017 kaapte de Amerikaans componist, pianist en producer Nicholas Britell het beeldje weg voor zijn muziek voor het Oscarwinnende Moonlight van Barry Jenkins.

In 2015 schreef Britell ook al de muziek voor Adam McKays Oscargenomineerde film The Big Short en het regiedebuut van Natalie Portman A Tale of Love and Darkness. Vorig jaar componeerde Britell de muziek voor Battle of the Sexes van Valerie Faris and Jonathan Dayton. Momenteel werkt hij aan de nieuwe film van Adam McKay (Backseat) en If Beale Street Could Talk, het nieuwe project van Barry Jenkins.

De 18e World Soundtrack Awards Gala met het Brussels Philharmonic onder leiding van Dirk Brossé heeft plaats op 17 oktober in Capitole Gent.

Tickets zijn beschikbaar via www.worldsoundtrackawards.com.