04.01.2022
The Tragedy of Macbeth: Joel Coen vormt Shakespeare-klassieker om tot film noir (recensie)
Voor zijn eerste solofilm stortte Joel Coen zich op een verfilming die al lang op zijn agenda stond: Macbeth van Shakespeare. De moeilijkheid zat in het brengen van een versie die zich zou onderscheiden van de beroemdste filminterpretaties en dan meer bepaald die van Orson Welles, Akira Kurosawa en Roman Polanski. Coen heeft er een eigenzinnig en origineel kijkstuk van gemaakt dat staat als een huis.
De cineast lijkt met zijn keuze om The Tragedy of Macbeth in zwart-wit te draaien vooral in het spoor te treden van Welles. De look van de film is echter ook schatplichtig aan het Duitse expressionisme, de cinema van Carl Theodore Dreyer en de Amerikaanse film noir. De invloed van dat laatste genre is uiteraard geen toeval. Macbeth kun je probleemloos als een psychologisch misdaaddrama bekijken dat – behalve de dialogen – meer gemeen heeft met Blood Simple dan met King Arthur.
Coen wilde het theatrale behouden en koos voor een set in Los Angeles in plaats van de Highlands in Schotland. Decors werden onderworpen aan een calvinistische strengheid, maar zo geconcipieerd dat ze de expressionistische look konden garanderen. En alles baadt altijd in mist, een element dat refereert naar Throne of Blood van Kurosawa.
Het interessantste element is de casting van de hoofdacteurs. Uiteraard zijn Denzel Washington en Frances McDormand fantastische acteurs, waarover je geen seconde zou aarzelen om hen de rollen van Macbeth en Lady Macbeth te geven. Beide spelers zijn echter zestigers en als er iets was waar men in het verleden radicaal tegen was, dan was het wel een bijna bejaard Macbeth-echtpaar.
Oudere mensen zijn niet zo ambitieus, klonk het dan, maar daar is Coen het duidelijk niet mee eens. Zijn Macbeth is een vermoeide strijder die zich onder invloed van zijn vrouw overgeeft aan irrationeel gedrag om zijn ambities waar te maken. Zoals de protagonisten van Blood Simple, Fargo, The Ladykillers, No Country for Old Men is Coens Macbeth een tragische figuur die regelrecht op zijn ondergang afstormt. Je kunt dan ook heel goed begrijpen waarom juist dit stuk van Shakespeare de regisseur zo aansprak.
The Tragedy of Macbeth is verplichte kost voor fans van Shakespeare, film noir en Duits expressionisme. Maar ook wie niet vertrouwd is met het werk van De Bard zal genieten, want de film is zowel indrukwekkend als kort genoeg.
>>Klap
Joel Coen boetseert in zijn eerste solofilm het beroemde stuk van Shakespeare tot een film noir, waarin het toneelmatige en de expressionistische look elkaar in evenwicht houden. De tegenpool van Polanski’s naturalistische versie.
Regie Joel Coen
Cast Denzel Washington, Frances McDormand, Brendan Gleeson
Speelduur 1u45
Vanaf 5 januari in de bioscoop