30.06.2016
The Red Turtle
Het Japanse Studio Ghibli is wereldwijd gerenommeerd. Hun animatiefilms zijn uniek, met stilistische kenmerken als vingerafdrukken. Met The Red Turtle ging de thuishaven van de intussen gepensioneerde Hayayo Miyazaki het voor het eerst in het buitenland zoeken en werkte samen met Michael Dudok de Wit, de Utrechtse animator die een Oscar won voor zijn kortfilm Vader en Dochter. Het resultaat bevat enkele Ghibli-kenmerken, maar is in de eerste plaats de film van de Wit.
The Red Turtle heeft veel weg heeft van een stille film. Op enkele uitroepen van verbazing of woede na wordt er geen woord gezegd. In het begin lijkt dat logisch. Het hoofdpersonage strandt moederziel alleen op een verlaten eiland. Om weg te geraken probeert hij een vlot te bouwen, maar een enorme schildpad saboteert zijn plannen. Wanneer de man nadien vervoegd wordt door een vrouw, ontstaat er ruimte voor dialoog. Maar de film heeft zich tegen dan ontdaan van elk realisme – het zou best kunnen dat het verhaal een droom is.
Die afwezigheid van woorden dwingt de Wit om het verhaal zuiver filmisch te vertellen. Resultaat: een erg knappe animatiefilm, die bovendien breder gaat dan de gemiddelde Ghibli-productie.
>>KLAP
De Nederlandse regisseur Michael Dudok de Wit ging voor zijn eerste lange animatiefilm in zee met de Japanse Studio Ghibli en realiseerde zo een uniek en symbolisch Castaway-avonturenverhaal (daarmee verwijzend naar de Nic Roeg-film).
Regie Michael Dudok de Wit
Speelduur 1u20
Vanaf 29 juni in de bioscoop