08.09.2020
The Racer-soundtrack van Patser- en Torpedo-componist online
Na drie langspeelfilms voor Adil El Arbi en Bilall Fallah, de epische filmscore voor spektakelfilm Torpedo, de recente Nederlandse serie Keizersvrouwen en de pakkende documentaire over wielrenner Stig Broeckx, componeerde Hannes De Maeyer nu ook de muziek voor het Iers-Belgische Tour-de-France drama The Racer.
De film werd geregisseerd door Kieron J. Walsh (The Savage Eye, Rapt) en de cast bestaat uit onder meer Louis Talpe (Of Kings and Prophets), Matteo Simoni (Patser, Callboys, De Bende van Jan De Lichte), Tara Lee en Iain Glen (Game of Thrones, Downtown Abbey).
The Racer was eerder dit jaar geselecteerd voor het prestigieuze Amerikaanse SXSW-festival en loopt vanaf vandaag in de Belgische zalen.
Het verhaal speelt zich af tijdens de eerste Ierse etappes van de beruchte Tour de France van 1998, ook wel bekend als de ‘Tour Du Dopage’. De regisseur was daarbij voornamelijk gefascineerd door de rol van de ‘domestiques’ (meesterknechten) bij de Tour de France-wielerteams.
Daarom is de film meer een karakterstudie dan een sportfilm. Centraal staat Dom Chabol (Talpe), een doorwinterde ‘superdomestique’ die de meest dramatische drie dagen van zijn leven beleeft terwijl hij het einde van zijn tijd met zijn team tegemoet gaat.
The Racer volgt de strijd, glorie en dromen van een jonge wielrenner die alles zal doen wat nodig is om te slagen, ongeacht de gevolgen voor hemzelf en de mensen om hem heen.
Om dit spannende verhaal van een onverholen mannelijke wereld, waar mannen omwille van het fietsen bereid zijn hun leven in gevaar te brengen, in muziek te vertalen, heeft Hannes De Maeyer een hybride score gecomponeerd die zowel de adrenaline van de actie als het dramatische verhaal van de geobsedeerde hoofdrolspeler weergeeft.
“Het klikte goed tussen Kieron en mij,” zegt De Maeyer. “Ik denk dat ik snel op dezelfde golflengte zat en wist waar hij naartoe wou met de muziek.”
“Het repetitieve, minimalistische in de muziek – zowel in noten, motieven als percussie zoals marimba – weerspiegelt het repetitieve van het trappen op de fiets, de cadans,” vervolgt hij. “De drie Stage-tracks hebben een stevige elektronische basis en illustreren de adrenaline die de renners door hun lijf voelen stromen bij aanvang van elke spannende race.”
“Stage 1: Dublin-Dublin bijvoorbeeld moest het gemengde gevoel van angst en opwinding weerspiegelen dat Dom en zijn teamgenoten voelen als ze bij de startlijn komen, maar ook het spannende besef dat ze allen deelnemen aan dé Tour. Je hoort als het ware de 164 harten van de coureurs in sneltempo kloppen!”
“Daarenboven wou Kieron voor het eerste thema ook graag een vermenging tussen sound en muziek en daarvoor heb ik – via percussie – het geluid van een fietsketting nagebootst.”
De score van The Racer is een echte hybride score geworden. “Zowel het elektronische als het orkestrale aspect van de muziek zijn voor deze film belangrijk,” zegt De Maeyer.
“Het was nooit de bedoeling om een puur orkestrale score te maken, maar eerder om te zoeken naar een originele sound en sfeer,” vervolgt hij. “De akoestische instrumenten, op een achtergrond van elektronische klanken, geven bepaalde scènes dan de nodige emotie.”
“Het was belangrijk om ook het menselijke karakter van Dom en zijn emoties te benadrukken. Dat hoor je bijvoorbeeld in Making the Armband, maar ook in andere thema’s komen deze klanken en motiefjes terug.”
Voor de opnames van het orkestrale gedeelte werkte Hannes samen met het Budapest Art Orchestra, dat eerder ook samenwerkte met Jóhann Jóhannsson aan zijn Sicario-score.
“In deze soundtrack heb ik veel proberen spelen met klankkleur van de strijkers,” zegt de Maeyer. “Voor bijna elke cue hebben we 2 opnamepasses over elkaar opgenomen, waar bij de overdub een verschillende techniek gebruikt.
“Bijna nooit klinken noten enkel arco of gewoon gestreken, maar wel arco gecombineerd met tremolo, herhaalde achtste noten, harmonieken of fluittonen, waardoor de klank steeds blijft bewegen en niet statisch blijft,” vervolgt hij.
“Soloviool voegt extra gevoel en emotie toe aan de tracks. Bij momenten ook een lichte Ierse etnische toets, al is dit zeker geen groot kenmerk. Maar wel een leuke toevoeging, aangezien de regisseur Iers is en de film zich in Ierland afspeelt.”