15.02.2023

The Inspection: Verdienstelijke ndie over strijd tegen homofobie zowel thuis als in het leger (recensie)

Op zijn 16e werd Elegance Bratton door zijn moeder aan de deur gezet omdat hij uit de kast was gekomen. Na een bestaan van tien jaar als dakloze trok de Afro-Amerikaan naar het Amerikaanse leger om marinier te worden. Over die opleiding schreef Bratton, die als militair de stiel van filmmaker leerde, een script dat aan de basis lag van zijn verdienstelijke regiedebuut.

Het hoofdpersonage van The Inspection heet Ellis French, maar voor de rest komt de film grotendeels overeen met de realiteit. French weet als dakloze van geen hout pijlen maken en trekt naar het leger. Waarom is niet heel duidelijk. Hij beseft dat zijn geaardheid niet zal veranderen. Mogelijk gaat het om een vorm van zelfkastijding. Bij de mariniers is hij na een incident in de douches de kop van jut. Zijn drilmeester (Bokeem Woodbine) maakt hem duidelijk dat hij er alles aan zal doen om Ellis te doen falen.

The Inspection kun je op stilistisch vlak onmogelijk vergelijken met Full Metal Jacket, maar er zijn inhoudelijk zeker overeenkomsten. Net als de eerste helft van Kubricks film is Brattons film gesitueerd in het opleidingscentrum op Parris Island in South Carolina en de protagonist ondergaat gelijkaardige pesterijen als de mollige soldaat Pyle uit Full Metal Jacket.

Het gaat Bratton niet zozeer om een aanklacht van het leger als een kweekvijver voor homofoben, maar hoe hard homoseksuelen soms moeten vechten om geaccepteerd te worden. De grootste hindernis lijkt in die context niet het leger, maar de moederfiguur (Gabrielle Union) te zijn.

The Inspection is zo’n indie die het vooral moet hebben van het uitstekende spel en de authentieke sfeer. Je kan hem vergelijken met boot camp-films zoals An Officer and a Gentleman, Biloxi Blues, Tigerland en Jarhead. Door het middelmatige script kan Brattons film echter niet tippen aan die voorgangers.

Een Afro-Amerikaanse jongeman wordt zowel privé als professioneel geconfronteerd met homofobie wanneer zijn moeder hem verstoot en zijn legerinstructeur hem viseert. Op feiten gebaseerd drama dat herinnert aan Moonlight en Moffie.

Regie Elegance Bratton
Cast Jeremy Pope, Gabrielle Union, Bokeem Woodbine
Speelduur 1u35