09.09.2019
The Goldfinch-verfilming laat critici koud na Toronto-première
The Goldfinch is een bewerking van Dona Tartts gelijknamige roman over een gelijknamig schilderij. Dat wordt gestolen door een jonge man (Ansel Elgort) nadat zijn moeder omkomt tijdens een bomaanslag in een museum.
De film van John Crowley (Brooklyn) beleefde zijn wereldpremière in Toronto en kreeg matige tot slechte recensies.
Zo noemt The Guardian het noch een succes, noch een mislukking, maar een bewonderenswaardige poging.
Vanity Fair prijst de look en de cast van de film, maar werd er niet door geraakt.
Wat Variety betreft, is de magie van het boek slechts af en toe te zien op het scherm.
USA Today beschrijft de film als een soapachtig melodrama met onderontwikkelde personages.
Volgens The Playlist was het eindresultaat mogelijk beter geweest met een andere hoofdrolspeler.
IndieWire spreekt over een levensloze film die het bronmateriaal onterecht als een kunstwerk beschouwt.
Daarentegen schrijft IGN dat The Goldfinch een entertainende en hartverscheurende film geworden is.