Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

18.11.2015

The Gift

door Jimmy Van der Velde

Wat als de persoon van wie je als kind het leven zuur maakte beslist om je terug op te zoeken en om deze keer jouw leven om zeep te helpen? Een intrigerende, lichtjes akelige vraag die voor Warrior– en Exodus: Gods and Kings-acteur Joel Edgerton het ideale uitganspunt bleek om zelf een scenario te schrijven en een eerste langpeelfilm in te blikken. Het mondde uit in The Gift, een thriller die opzettelijk goochelt met bekende genreconventies en de kijker steeds op het verkeerde been probeert te zetten.

Het verhaal gaat van start met Simon (Jason Bateman) en Robyn Callum (Rebecca Hall), een gelukkig getrouwd koppel dat intrekt in een nieuw huis en een nieuwe wijk. Tijdens een gezellige winkelnamiddag loopt Simon een oude klasgenoot tegen het lijf, Gordo (Jason Bateman). De zonderlinge figuur is opgetogen over de plotse ontmoeting en verschijnt niet veel later aan de voordeur van het tweetal met een cadeautje. Een onschuldig gebaar dat al snel verandert in een vreemde situatie wanneer Gordo steeds meer bezoekjes brengt en geschenken aflevert.

Dat alles klinkt als een premisse die leidt naar een voorspelbaar verloop en een herkenbaar slotstuk, maar niets is minder waar. Regisseur Edgerton stelt namelijk alles in het werk om je verwachtingen te omzeilen. Zo lijkt het tijdens het eerste halfuur overduidelijk wie de antagonist van het verhaal is, maar die zekerheid vervaagt naarmate de thriller vordert. Je moet je ook niet verwachten aan gemakzuchtige schrikmomenten. Edgerton houdt de sfeer het liefst gespannen en onvoorspelbaar. Er heerst een dreigend gevaar, maar het wordt nooit duidelijk wanneer het nu precies zal exploderen. De acteur-filmmaker verdient dan ook zeker een bescheiden applausje voor de onberekenbare aanpak die hij hanteert als debutant.

Die werkwijze is ook terug te vinden in de benadering van de personages. Wat op het eerste zicht een kat-en-muis-spel lijkt te worden tussen Gordo en Simon, verandert al snel in een psychologische terreurvertelling waarin Robyn de belangrijkste speler blijkt. Het mysterie over wat er nu precies gaande is tussen de twee kerels wordt voornamelijk belicht vanuit haar standpunt, waardoor je ook als toeschouwer in het ongewisse wordt gehouden. Helaas weet Edgerton het tijdens het einde van The Gift nog te verzieken door af te sluiten met een knaller van een onthulling die eerder twijfelachtig is dan doeltreffend en één personage in een heel vreemde slachtofferrol plaatst.

De prent is uiteindelijk een verdienstelijke genre-oefening die in de handen van een David Fincher voor heel wat vuurwerk had kunnen zorgen. Maar Edgerton heeft alvast bewezen dat regisseren niet een of andere bevlieging was, maar een creatief uitstapje waarbij hij al zijn pijlen richtte op een verrassend en verfrissend eindresultaat.

>>KLAP

De eerste langspeler van Australiër Joel Edgerton als regisseur is een sfeerrijke, dreigende en onvoorspelbare home invasion-thriller die ingrediënten leent uit Straw Dogs en Funny Games. Cadeaus krijgen zal niet meer hetzelfde zijn na het bekijken van deze prent.

Regie Joel Edgerton
Cast Jason Bateman, Joel Edgerton, Rebecca Hall
Speelduur 1u48
Vanaf 18 november in de bioscoop

@TheJimeister