24.04.2024

The Fall Guy: Actiekomedie met Ryan Gosling en Emily Blunt stunt niet echt (recensie)

Van voormalig stuntman David Leitch moet je geen hoogstaande cinema verwachten, maar spektakel zoals in John Wick, Atomic Blonde en Bullet Train kan hij wel brengen. Voor zijn nieuwste actiefilm greep hij terug naar een televisieserie uit de jaren 80. De enige reden? Die onnozele reeks met Lee Majors ging over een stuntman. Leitch heeft er duidelijk zijn eigen ding mee gedaan: meer parodie dan remake. Behalve de naam van het hoofdpersonage en zijn beroep blijft er niets van over en daar kun je echt niet over klagen. Toch is The Fall Guy geen topper.

Zoals Leitch ooit stunt double was van Brad Pitt en Jean-Claude Van Damme, zorgt Ryan Gosling als Colt Seavers ervoor dat filmster Tom Ryder (Aaron Taylor-Johsnon) geen gevaarlijke dingen hoeft te doen. Op een dag loopt het echter fout en breekt Seavers zijn rug. Maanden later is hij een schim van zichzelf, maar een telefoontje van een producer zorgt ervoor dat hij terug in actie schiet. Hij mag werken voor ex-cameravrouw en ex-geliefde Jody Moreno (Emily Blunt) die haar regiedebuut maakt. Colt krijgt er nog een geheime opdracht bij: de spoorloze Ryder zoeken.

The Fall Guy is deels parodie, deels actiefilm en deels screwball comedy. Van een topper in die respectievelijke genres kun je echter bezwaarlijk spreken. Gosling en Blunt lijken goed met elkaar op te schieten, maar geloofwaardige romantische vonken blijven uit. Het klikte beter tussen Gosling en Margot Robbie ten tijde van Barbie en zijn bromancemet Russell Crowe in The Nice Guys was pas echt een schot in de roos. Qua actie wordt er beter gescoord, al is die minder origineel en grappig dan in het verwante The Gray Man.

Over het compleet absurde plot valt er weinig interessants te vertellen, maar je vraagt je wel af wie de inspiratiebron is voor de idiote filmster Tom Ryder? Jean-Claude Van Damme? Tom Cruise? Leitch heeft overduidelijk autobiografische grapjes in zijn film gestoken, met als leukste detail een ballen bijtende bloedhond die als Jean-Claude door het leven gaat.

In zijn totaliteit stelt The Fall Guy wat teleur – de knipoog naar die vreselijke serie had al helemaal niet gemoeten. Het resultaat bevat echter een paar geestige momenten en verveelt nooit. Vooral Gosling houdt de film min of meer overeind met zijn charisma.

Voormalig stuntman David Leitch mixt romantiek, actie en komedie in deze filmparodie op de gelijknamige televisiereeks uit de jaren 80 over een stuntman (Ryan Gosling) die betrokken raakt bij criminele zaken. In het verlengde van Hoopermet Burt Reynolds.

Regie David Leitch
Cast Ryan Gosling, Emily Blunt, Aaron Taylor-Johnson
Speelduur 2u06