13.10.2023

The Exorcist: Believer: Tandeloze poging om horrorfranchise nieuw leven in te blazen (recensie)

The Exorcist (1973) van de recent overleden William Friedkin was een mijlpaal in het horrorgenre. Niet alleen vanwege de stilistische benadering en het hoogstaande acteren van topacteurs zoals Max von Sydow, Lee J. Cobb, Jason Miller en Ellen Burstyn, maar ook vanwege de grenzen die verlegd werden. Er volgden twee sequels en (min of meer) twee prequels. Geen enkele van die films wist echter te overtuigen. Na zijn winstgevende maar pretentieuze en ridicule Halloween-trilogie kreeg David Gordon Green van Blumhouse de kans een nieuw rechtstreeks vervolg – een trilogie zelfs – te breien aan de film van Friedkin.

De troef van Green om The Exorcist terug leven in te blazen is de terugkeer van Ellen Burstyn, die de moeder van het bezeten meisje in het origineel speelde. Alleen heeft dat personage aanvankelijk niets te maken met het nieuwe verhaal. Dat gaat over de atheïstische Victor (Leslie Odom Jr.), die zijn vrouw verliest en zijn dochter alleen moet opvoeden. Jaren later verdwijnt het meisje plots.

Green begint het eerste deel van zijn Exorcist-trilogie meer als een thriller dan als een horrorprent. In het eerste uur, dat weinig angstaanjagend is, zou je bijna denken dat er geen enkel verband is met Friedkins film. Maar dan duikt Burstyn op. En begin je Exorcist: Believer te vergelijken met het origineel.

Stilistisch ziet de nieuwe film eruit als een doorsnee Blumhouse-productie. Geen enkel shot kan de vergelijking doorstaan met de iconische beelden uit het origineel. Green heeft zijn film uit commerciële overwegingen ook minder eng gemaakt. Hij wil immers ook jongeren die de Friedkin-film niet kennen naar de zalen lokken. De regisseur heeft ook de demon tandeloos gemaakt – een gevolg van de nieuwe moraal in Hollywood? Op enkele scheldwoorden na ontwijkt de boosaardige geest grof taalgebruik. Van iets à la ‘your mother sucks cocks in hell’ is geen sprake meer.

Je kunt achteraf alleen maar met heimwee terugdenken aan Friedkin, een filmmaker die grenzen durfde te verleggen en op visueel vlak een veel betere regisseur was dan Green.

David Gordon Green blaast na de Halloween-franchise de The Exorcist-films nieuw leven in met een verhaal over een weduwnaar die geconfronteerd wordt met de verdwijning van zijn dochter. Begint een beetje als Atom Egoyans The Devil’s Knot om daarna aan te sluiten bij de Friedkin-klassieker.

Regie David Gordon Green
Cast Leslie Odom Jr., Ellen Burstyn, Ann Dowd
Speelduur 1u51