31.12.2021

The Card Counter: Oscar Isaac schittert in een van Paul Schraders beste films (recensie)

Met The Card Counter keert de Amerikaanse cineast Paul Schrader terug naar de zeer persoonlijke thema’s uit Taxi Driver, American Gigolo, Light Sleeper en First Reformed. Daarnaast grijpt hij echter ook terug naar een van zijn favoriete films: Pickpocket van Robert Bresson. We hebben dan ook duidelijk te maken met een auteursfilm pur sang.

De complexe protagonist van dienst is de ex-Abu Ghraib-bewaker William Tell (Oscar Isaac). De man heeft er acht jaar cel op zitten nadat hij werd veroordeeld voor mishandeling in de beruchte gevangenis. In de bajes heeft Tell zich toegelegd op het pokerspel, wat hem eens terug op vrije voeten aardig wat geld oplevert. Vooral omdat hij perfect kaarten kan tellen. Dat is illegaal, maar Tell gaat nooit voor grote winst, zodat hij onder de radar blijft. Een ontmoeting met een jonge kerel (Tye Sheridan) zet echter zijn rustig en monotoon bestaan op de helling.

In feite is de titel misleidend: Tell gebruikt het kaartspel slechts om een nieuwe gevangenissituatie te scheppen – kaarten was zijn enige bezigheid in de cel. Hij kampt immers met schuldgevoelens omdat hij hoewel hij militaire bevelen opvolgde toch ergens genoot van de wreedheden. Hij is emotioneel compleet verdoofd, maar de ontmoeting met de jongeman wekt haatgevoelens jegens zijn vroegere chef (Willem Dafoe) op. Tegelijk ontluiken bij Tell gevoelens van liefde voor een mogelijke partner in het pokerwereldje (Tiffany Haddish).

Oscar Isaac doet perfect wat Schrader van hem vraagt: een verslagen man vertolken die zich recht houdt aan de hand van een bijzondere routine. Een zeer moeilijke opdracht, maar Isaacs enorme talent zorgt ervoor dat zijn personage nooit saai overkomt. De acteur geeft deze berekende, kille film het kloppende hart waar een andere vertolker nooit voor had kunnen zorgen.

Een aanrader voor alle cinefielen, want dit is Schraders beste film in jaren en misschien zelfs een van de beste uit zijn ongemeen boeiend oeuvre.

Paul Schader keert terug naar de thematiek van American Gigolo en Light Sleeper in deze psychologische triller over een getraumatiseerde ex-cipier die kaartspeler werd. Met Oscar Isaac op zijn meest stoïcijns.

Regie Paul Schrader
Cast Oscar Isaac, Tiffany Haddish, Willem Dafoe
Speelduur 1u52