21.06.2022

The Black Phone: Scott Derrickson laat Doctor Strange achter zich voor degelijke horrorterugkeer (recensie)

Nadat regisseur Scott Derrickson het oneens werd met Marvel over de toon van Doctor Strange in the Multiverse of Madnesskeerde hij terug naar de vertrouwde omgeving van zijn Sinister-films: het in horror gespecialiseerde productiehuis Blumhouse. Deze keer baseerde Derrickson zich niet op een eigen idee, maar op een kortverhaal van Stephen Kings zoon Joe Hill.

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat The Black Phone al vrij snel doet denken aan It. Een aantal jongeren worden ontvoerd door een gruwelijke moordenaar. Hier geen clown die zijn slachtoffers in de riolen trekt, maar een gemaskerde boeman – bijnaam: The Grabber – die kinderen met behulp van zwarte ballonen in een bestelwagen sleurt. En net zoals in It dringen bovennatuurlijke elementen het verhaal binnen. Zo kan Gwen, het zusje van hoofdpersonage Finney, via haar dromen bepaalde gebeurtenissen voorspellen.

Derrickson weet heel goed hoe je horror voor een breder publiek moet regisseren, maar met dit verhaal heeft hij toch een probleem. Eens je beseft waar het naartoe gaat, wordt alles zeer voorspelbaar. Als kortverhaal zal dit wel werken, maar als film van honderd minuten verwacht je toch een paar verrassingen meer. Bovendien heb je de enige echte surprise al in tal van andere films gezien.

Het beste aan de film, naast Derricksons regie, is de schets van Finney en Gwens gezin. De twee kinderen zitten in een vreselijke situatie met een afwezige moeder en constant dronken vader die bij het minste geïrriteerd raakt. Zowel Finney als Gwen zijn uiteindelijk weerloos tegenover deze vreselijke man – nog een echo van It – maar die situatie wordt een interessante spiegel van de gebeurtenissen met The Grabber.

The Black Phone valt beter mee dan de meeste Blumhouse-films, die vaak originaliteit en inspiratie missen, maar had een boeiender en minder voorspelbaar script kunnen gebruiken. Soms moet je het originele verhaal loslaten – denk maar aan The Shining – om met iets fris op de proppen te kunnen komen.

Scott Derrickon keert terug naar de Blumhouse-horror van zijn Sinister-films met deze verfilming van een kortverhaal van Stephen Kings zoon Joe Hill over een gemaskerde boeman die met behulp van zwarte ballonnen kinderen ontvoert. Doet fel denken aan It.

Regie Scott Derrickson
Cast Ethan Hawke, Jeremy Davies, James Ransone
Speelduur 1u42