Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

22.09.2025

Taylor Swift kondigt nieuwe bioscooprelease aan, voorverkoop ontploft

door Vertigo

Taylor Swift keert terug naar het grote scherm met Taylor Swift: The Official Release Party of a Showgirl en doet dat opnieuw op eigenzinnige wijze.

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Taylor Swift (@taylorswift)

De aankondiging op sociale media van haar nieuwste bioscoopspecial veroorzaakte meteen een stormloop: in de eerste 24 uur haalde de film naar verluidt al 15 miljoen dollar op via online voorverkoop. Daarvan ging zo’n $7,5 miljoen naar de Amerikaanse bioscoopketen AMC, die er meteen één van zijn beste verkoopdagen ooit mee scoorde.

De film – een 89 minuten durende productie met onder meer in primeur de clip van Swifts nieuwe single, een making-of ervan en lyric videos van het nieuwe album The Life of a Showgirl – speelt slechts één weekend in de zalen, van 3 tot 5 oktober. Toch mikken analisten nu al op een bioscoopopbrengst tussen de 30 en 50 miljoen dollar.

Net zoals bij haar gigantisch succesvolle Eras Tour-concertfilm – die met $93,2 miljoen opende en uiteindelijk $267 miljoen wereldwijd opbracht – kiest Swift ook nu voor een rechtstreekse distributie via bioscopen, zonder tussenkomst van de traditionele filmstudio’s. Een opvallende strategie, maar eentje die loont: Eras Tour leverde Swift en haar bedrijf naar schatting $172 miljoen op.

Wat Taylor Swift: The Official Release Party of a Showgirl extra bijzonder maakt: er komt geen traditionele trailer, geen YouTube-spots, noch tv-commercials, enkel digitale billboards in het straatbeeld. Naar verluidt ligt het marketingbudget dan ook een pak lager dan de $55 miljoen die voor Eras Tour werd uitgegeven.

Lees meer over: