08.12.2016
Studio’s willen films al na 2 weken digitaal aanbieden
Filmstudio’s Universal en Warner Bros. zijn gesprekken aan het voeren om 2 weken nadat een film in de cinema verschenen is, die ook digitaal aan te bieden. Om de nieuwste films thuis te kunnen bekijken, zou je 25 tot 50 dollar moeten neertellen.
Eerder dit jaar waren regisseurs als Steven Spielberg, Peter Jackson en J. J. Abrams al te vinden voor het idee van The Screening Room, een platform dat voor 50 dollar films thuis wil aanbieden op de dag dat ze in de cinema verschijnen. Maar er waren ook tegenstemmen: regisseurs James Cameron en Christopher Nolan wierpen op dat de magie van de bioscoopbelevenis zo verloren zal gaan.
De studio’s hopen met een snelle digitale release meer winst te maken: films worden alsmaar duurder om te maken en de totale ticketverkoop is erg afhankelijk van een succesvol openingsweekend. Het wordt dus belangrijker om nieuwe manieren te verzinnen om hun investering terug te verdienen.
Het plan zou echter geen goed nieuws zijn voor de bioscopen, die vrezen dat mensen liever 2 weken wachten en iets meer betalen om een nieuwe film thuis te kunnen bekijken. Maar ook de studio’s zelf moeten opletten: de ticketverkoop in de cinema’s is namelijk nog steeds de grootste bron van inkomsten voor hun films. Zij houden echter vol dat het belangrijk is om zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen te bereiken.
Bron: The Playlist