19.02.2019
Studie toont aan dat 2018 een topjaar was voor vrouwelijke protagonisten
Volgens het jaarlijkse It’s a Man’s (Celluloid) World-onderzoek van de San Diego State University had 2018 voor actrices zowel goed als slecht nieuws in petto.
Onder leiding van doctor Martha Lauzen nam het Center for the Study of Women in Television de best verkopende films van 2018 onder de loep. Ze ontdekten dat er in slechts 35 procent tien of meer vrouwelijke personages met tekst zaten, terwijl dat bij de mannen 82 procent was.
Van alle personages met tekst waren er maar 35 procent van het vrouwelijke geslacht, één procent meer dan in 2017. Het totaal aantal vrouwelijke hoofdpersonages zakte dan weer van 37 naar 36 procent.
Aan de andere kant bevatten 31 procent van de films een vrouwelijke protagonist. Dat is zeven procent meer dan in 2017 en de beste score in jaren.
Ook het aantal zwarte vrouwen met tekst steeg van 16 naar 21 procent en het aantal Aziatische van zeven naar tien procent, met dank aan Crazy Rich Asians. Het percentage Latina’s daalde daarentegen van zeven naar vier.
“Vrouwelijke hoofdrolspelers zitten in de lift,” zei Lauzen, “en in 2018 werd het record van 2016 met een kleine marge verbroken. Toch zien we geen even grote groei in het totaal aantal vrouwelijke personages.”
Als voorbeelden van films met vrouwelijke protagonisten noemde Lauzen de komedies Life of the Party en The Spy Who Dumped Me, de drama’s A Simple Favor en The Hate U Give en de horrorfilms Halloween en Hereditary.
“De brede waaier aan genres toont aan dat vrouwelijke personages meer in verschillende verhalen worden gebruikt,” zei Lauzen. “Als één genre tijdelijk minder populair is, lijkt het minder waarschijnlijk dat het aantal vrouwelijke protagonisten plots dramatisch afneemt.”
Bron: IndieWire