30.05.2020
Streamingplatformen zonder reclame zijn populairder dan andere in coronatijden
Uit recente cijfers van Nielsen, een bedrijf dat kijkcijfers meet, en ReelGood, een zoekmachine voor streamingdiensten, blijkt dat er sinds het begin van de coronacrisis in maart dubbel zoveel naar streamingdiensten wordt gekeken.
De grote winnaars zijn streamingplatformen zonder reclameblokken zoals Netflix en Amazon Prime. Hun kijkcijfers stegen met respectievelijk honderdzestien en honderdvierentwintig procent.
Daarentegen doen streamingplatformen met reclameblokken het minder goed. Zo stegen de kijkcijfers van Hulu met honderdenzeven procent.
Streamingdiensten met reclameblokken zijn vaak goedkoper en de redenering erachter is dat mensen het momenteel niet breed hebben en niet bereid zijn om voor meerdere streamingdiensten te betalen.
Kannan Venkateshwar, een analist van het financiƫle bedrijf Barclays, denkt er echter anders over. Volgens hem hebben mensen namelijk bepaalde verwachtingen van een streamingdienst, waaronder de afwezigheid van reclameblokken.
“De verwachtingen worden bepaald door de marktleider, Netlix,” zegt Venkateshwar. “Abonnees gaan onvermijdelijk vergelijken en daardoor is Netflix ondanks de hogere prijs aantrekkelijker.”
Bron: Deadline