04.07.2018
Steven Spielberg vertelt over zijn Stanley Kubrick-hommage in Ready Player One
Steven Spielberg heeft tekst en uitleg gegeven bij zijn hommage aan Stanley Kubricks The Shining uit Ready Player One. De scène in kwestie was heel emotioneel voor Spielberg, aangezien hij zijn vriend Kubrick voor het eerst ontmoette op de set van de horrorklassieker.
“Ik ontmoette Stanley voor het eerst in 1979 in de voornaamste leefruimte met de grote open haard van het Overlook hotel,” onthulde Spielberg. “Op dat moment werden in dezelfde studio de sets voor Raiders of the Lost Ark gebouwd en toen ik hoorde dat Stanley een set had afgewerkt en zijn shots aan het plannen was, vroeg ik of ik hem mocht ontmoeten.”
“De set was precies dezelfde als in de film,” vervolgde hij. “De opnames waren nog niet begonnen. Op de tafel van de typmachine stond een miniatuurversie van de set met poppetjes van de personages. Daar was Stanley foto’s van aan het nemen op zoek naar shots. Ik sloeg hem gade en zei: ‘Je hebt een hele set ter beschikking en toch zoek je naar shots op een kleine oppervlakte van het schaalmodel?’ Stanley antwoordde: ‘Ja, wat is daar mis mee?'”
“Verder was hij heel warm en gaf hij veel complimenten. Hij had enkele van mijn films gezien en nodigde mij uit om ’s avonds bij hem te komen eten. We zijn de komende negentien jaar vrienden gebleven, tot aan zijn dood.” Spielberg werkte zelfs een onverwezenlijkt project van Kubrick af, A.I.: Artificial Intelligence, en verwerkte een eerbetoon aan hun ontmoeting in Ready Player One.
Dat kwam tot stand door een combinatie van echte en digitale sets. “We bouwden de liften en de gang ernaartoe,” zei Spielberg, “maar de leefruimte met de open haard is digitaal.” Aangezien de film zowel echte mensen als digitale avatars ervan bevat, waren beide noodzakelijk.
“In shots waarin onze personages rondliepen was er geen nood aan echte achtergronden, omdat ze in de weg zouden zitten van de infraroodcamera’s die de vertolkingen van onze acteurs probeerden vastleggen,” legde productie-ontwerper Adam Stockhausen uit. “Toen we de meisjes in de gang naar de liften en de vrouw die uit de badkuip kwam filmden, hadden we echte liften en een echte badkuip nodig om het green screen-effect te vermijden.”
Daarna werd gekeken hoe men op Kubricks film kon verderbouwen en daarvoor werd teruggegrepen naar de bronroman van Stephen King. Daarin werd namelijk niet over een doolhof gespreken, maar wel over hagen die in de vorm van dieren gesnoeid waren en tot leven kwamen.
“Wat als die dieren onze personages begonnen achtervolgen?” zei Stockhausen. “Wat als iemand in de badkamer ging en die plots in een hamsterwiel veranderde waar je niet uit kon? Wat als onze personages zich in het schaalmodel van het doolhof uit de film bevonden en er een reusachtige bijl op hen afkwam?”
Bron: EW