02.02.2016

Spotlight

Hoe ver gaat een team journalisten om de waarheid aan het licht te brengen? Dat is de essentie van de veelbesproken- en geprezen prent Spotlight, die eind deze maand in de running is voor een Oscar en op tal van eindejaarlijstjes prijkte. Het is een film met een overdosis aan lege bakjes afhaalchinees, flikkerende TL-lampen, stoffige archieven en ongestreken hemden, kortom: het redactieleven zoals het is.

Vier onderzoeksjournalisten spitten rond 2001 bij de krant The Boston Globe het dossier rond pedofiele priesters in de Amerikaanse grootstad uit. Ze stuiten op de meest uiteenlopende struikelblokken en beseffen gaandeweg dat – als puntje bij paaltje komt – een metropool als Boston lang niet zo vooruitstrevend is dan ze dachten. En hoe kan het dat iedereen zo lang de andere kant op keek?

Misbruik in de Kerk is echter niet het enige onderwerp in deze film: Spotlight gaat ook over hoe moeilijk het is om het evenwicht tussen objectiviteit en subjectiviteit te behouden in zo’n loodzwaar onderzoek en over de tol die het onderzoek van het leven van de journalisten eist. Die journalisten worden gespeeld door een fantastische cast, met Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams en John Slattery als de kern van de prestigieuze redactie.

Regisseur Tom McCarthy houdt zelfs de vervelendste stukken van het onderzoek (het eindeloze opzoekwerk, het speuren in troosteloze archieven en in openbaren naslagwerken) razend spannend. Door het ijzersterke script wordt élke onthulling groots en blijft elke woordenwisseling relevant. Met andere woorden: Spotlight is nooit saai. Cinematografisch speelt hij wel op veilig met een zakelijke, eenvoudige stijl zonder experiment.

De meeste risico’s nam McCarthy voor de camera begon te draaien, want een doofpotoperatie binnen de katholieke Kerk is geen thema waar veel cineasten om staan te springen. Hij slaagt er echter niet alleen in om een gevoelig onderwerp om te vormen tot een interessant en toegankelijk geheel, maar blaast ook nieuw leven in een filmgenre dat sinds All the President’s Men in de jaren zeventig niet meer levensvatbaar was: de degelijke journalistieke film. Deze is alvast absoluut de moeite waard om in de zalen te gaan bekijken.

Een ijzersterke (sterren)cast van onderzoeksjournalisten proberen een katholiek pedofielennetwerk bloot te leggen voor een kwaliteitskrant in Boston en gaan de strijd aan met de plaatselijke clerus. Een hedendaagse variant van degelijke, klassieke journalistenfilms zoals All the Presidents Men en Frost/Nixon.

Regie Tom McCarthy
Cast Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams
Speelduur 2u 08