04.02.2020
Spendeert Netflix duizelingwekkend bedrag aan Oscarcampagnes?
Netflix sleepte van alle studio’s de meeste Oscarnominaties in de wacht voor onder meer Martin Scorsese’s The Irishman, Noah Baumbachs Marriage Story, Fernando Meireilles’ The Two Popes en de animatiefilms Klaus en J’ai perdu mon corps.
Volgens The Wall Street Journal spendeert de streamingreus ruim 100 miljoen dollar aan Oscarcampagnes, waarvan het leeuwendeel naar The Irishman en Marriage Story zou gaan.
Traditioneel zouden studio’s slechts vijf tot twintig miljoen dollar per film ophoesten. Aangezien er zeven Netflix-films genomineerd werden, telde het streamingplatform dus mogelijk 140 miljoen dollar neer.
Netflix-bons Scott Stuber beweert echter dat The Wall Street Journal overdrijft en dat de steramingservice heel slim te werk is gegaan wat het budget van hun Oscarcampagnes betreft. “We doen niks dat een ander niet doet,” zegt hij.
Vorig jaar kwam Netflix al in opspraak omdat ze 25 miljoen dollar investeerden in de Oscarcampagne voor Alfonso CuarĂ³ns Roma terwijl de film zelf tien miljoen dollar minder kostte.
Bron: IndieWire