Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

03.06.2018

Solo bestijgt andermaal teleurstellend de Amerikaanse box-office-top

door Vertigo

Na een teleurstellend openingsweekend staat Solo: A Star Wars Story alweer bovenaan de Amerikaanse box-office met een ondermaats bedrag. De Han Solo-prequel bracht 29,3 miljoen dollar op, een daling van ruim 65 procent vergeleken met zijn eerste week.

Buiten de Verenigde Staten was de film goed voor 30,3 miljoen dollar waardoor de wereldwijde teller nu op 264 miljoen dollar staat. Met een geschat budget van 300 miljoen dollar is dat dus allesbehalve een succes.

Deadpool 2 blijft volhouden en haalde nogmaals de tweede plaats met 23,3 miljoen dollar. Globaal kon de film al op 546 miljoen dollar rekenen en heeft met andere woorden zijn budget van 110 miljoen dollar al dubbel en dik terugverdiend.

Concurrerende superheldenprent Avengers: Infinity War moest in week zes met 10,4 miljoen dollar de duimen leggen voor de 11,5 miljoen dollar van nieuwkomer Adrift, een waargebeurd romantisch drama over een koppel (Shailene Woodley en Sam Claflin) dat verloren raakt op zee. Adrift eindigde dus op de derde plek, Avengers: Infinity War op de vierde.

De derde Avengers-film nadert met een Amerikaanse totaalopbrengst van 643 miljoen dollar de eindcijfers van Jurassic World (652 miljoen dollar) en Titanic (659 miljoen dollar) en wordt wellicht de vierde best verkopende film aller tijden in de Verenigde Staten.

Andere nieuwkomers waren Blumhouse-prent Upgrade van Insidious: Chapter 3-regisseur Leigh Whannell en Action Point met Jackass-ster Johnny Knoxville. Upgrade streek 4,5 miljoen dollar op en kostte maar een half miljoen dollar meer om te maken. De film kreeg lovende kritieken en eindigde op nummer zes. Action Point deed het beduidend minder en moest zich tevreden stellen met 2,3 miljoen dollar en de negende plaats.

Tenslotte debuteerde deze week ook American Animals, waarvoor abonnementsdienst MoviePass samen met The Orchard de distributie verzorgde. Het kunstroofdrama speelde slechts in vier bioscopen en leverde 35.157 dollar op.

Dat is een sterk gemiddelde en daar zit de extra reclame van MoviePass aan hun abonnees misschien wel voor iets tussen. De film wordt de komende weken in steeds meer zalen uitgebracht en als hij blijft goed scoren, zou dat een signaal kunnen zijn dat MoviePass een meerwaarde kan betekenen voor het succes van een door hen gesteund project.

Bron: The Playlist