02.06.2019
Sociale media-campagne Booksmart lokt nog meer discussie uit
Booksmart, waarin twee tienermeisjes en modelleerlingen op de laatste dag van de middelbare school besluiten om eens uit de bol te gaan, blijft voor discussie zorgen online. Na het teleurstellende openingsweekend van 6,5 miljoen dollar deden verschillende beroemdheden, waaronder Ryan Reynolds, Taylor Swift, Mindy Kaling, Seth McFarlane en Natalie Portman, een oproep om de komedie te gaan bekijken.
Hun motivering was het steunen van indiecinema en inclusiviteit in films, maar dat werd niet door iedereen positief onthaald. “Mensen worden onder druk gezet om Booksmart te gaan bekijken of anders worden er geen dergelijke films meer gemaakt,” tweette de feministische schrijfster Roxanne Gay. “Die strategie werkt nooit en wordt altijd gehanteerd voor films die niet gemaakt zijn voor heteroseksuele blanke mannen.”
“Een film gaan bekijken is geen oplossing voor problemen binnen het Hollywoodsysteem,” vervolgde ze. “Het idee dat we moeten dankbaar zijn voor representatie en alles moeten laten vallen om het te steunen, is problematisch.”
https://twitter.com/rgay/status/1133114810692919296
Sommigen vinden dat Booksmart wat represenatie betreft even belangrijk is als Black Panther of Crazy Rich Asians, maar ook daar is kritiek op gekomen. Volgens Joanna Robinson van Vanity Fair gaat die echter te ver.
“Eén van de twee hoofdrolspeelsters heeft een maatje meer en het andere is grensverleggend op vlak van LGBTQ-representatie,” tweette ze. “Het idee dat Booksmart steunen iets typisch is voor blanke meisjes, is belachelijk. We kunnen elkaar allemaal steunen.”
The notion that rooting for #Booksmart is a basic bitch white girl thing to do when one lead is not size zero and the other is pushing the envelope on queer representation is, frankly, an outrageous warp of the narrative. OUTRAGEOUS. We can all support each other get it together.
— Joanna Robinson (@jowrotethis) May 28, 2019
Bron: The Playlist