Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

01.06.2021

Skyfall-scenarist bezorgd om toekomst James Bond-franchise na Amazons MGM-overname

door Vertigo

Amazon sloot onlangs een deal om MGM, de studio achter de James Bond-films, over te nemen en daar heeft Spectre– en Skyfall-scenarist John Logan zijn bedenkingen bij.

Logan vreest dat Amazon James Bond als een potentiële Marvel- of DC-achtige franchise ziet en dat de reeks daardoor zijn identiteit zal verliezen.

“Bond is niet zomaar een franchise als Marvel of DC, maar een familiebedrijf dat zorgvuldig gerund wordt door producenten Barbara Broccoli en Michael G. Wilson,” schrijft Logan in een essay voor The New York Times.

De scenarist beseft dat Broccoli en Wilson door hun deal met MGM nog altijd het laatste woord zullen hebben over James Bond, maar vraagt zich af hoe lang dat zal duren.

“Wat als Amazon plots inspraak eist in de films?” schrijft Logan. “Wat gebeurt er met de kwaliteit als een Amazon-bons elke beslissing analyseert? Wat als een focusgroep het niet leuk vindt dat Bond Martini’s drinkt of zoveel mensen vermoordt?”

Volgens Logan komt het erop neer dat Amazon een globaal technologiebedrijf is dat voornamelijk abonees naar zijn streamingdienst Amazon Prime wil lokken. “Artiesten komen er niet op de eerste plaats,” schrijft de scenarist.

“Wanneer grote bedrijven zich beginnen te bemoeien met iconische personages of franchises, willen ze meer in plaats van betere projecten maken. De kwaliteit kan dan ook sterk variëren. Kijk maar naar Disneys Star Wars– of Warners DC-franchises.”

De scenarist benadrukt dat Broccoli en Wilson ervoor gezorgd hebben dat de James Bond-films niet beïnvloed worden door commerciële belangen.

“Daarom is er geen gigantisch Bond Cinematic Universe met eindeloze levensloze variaties van 007 die op tv, streamingplatformen of in spin-off-films opduiken,” schrijft Logan.

“Ik kan alleen maar hopen dat Amazon beseft hoe uniek de James Bond-franchise is en dit bijzondere familiebedrijf ongestoord laat verder werken,” vervolgt hij.

“Bond is geen ‘content‘ of handelsgoed. Hij is al decennia lang een deel van ons leven. We zijn allemaal opgegroeid met onze versie van  007 en daarom ligt hij ons nauw aan het hart. Laat 007 rustig zijn Martini’s drinken. Don’t shake him, don’t stir him.”

Bron: The New York Times