06.01.2018
Seksueel wangedrag centraal in Golden Globes-commercial New York Times
Tijdens de uitzending van de Golden Globes was er dit jaar een opmerkelijk reclamefilmpje te zien zijn. The New York Times verwees in zijn spotje naar hun onthullingen over seksueel wangedrag in de filmindustrie. Dat moet de mensen duidelijk maken dat de krant als eerste met de beschuldigingen richting Harvey Weinstein naar buiten kwam.
https://youtu.be/yqikYLkF4jU
In het reclamefilmpje wordt er met de woorden “He said. She said.” verwezen naar de moeilijkheden die slachtoffers vaak ondervinden wanneer ze getuigen. Om te benadrukken dat het hier om een vloedgolf aan getuigenissen gaat, wordt die laatste zin talloze keren herhaald.
“The Times heeft maandelang de aantijgingen onderzocht over het seksueel wangedrag van de machtigste mannen uit de filmindustrie,” zegt de uitgever in een statement. “Dit pionierswerk heeft een gigantische impact gehad op de manier waarop er nu aan journalistiek wordt gedaan. Het zorgde voor snelle hervormingen in de industrie en was de aanzet tot wereldwijde bewegingen als #MeToo en Time’s Up.”
Met de slagzin The Truth has a voice bouwt de krant verder op hun The Truth is hard-campagne, die werd vorig jaar tijdens de Oscars gelanceerd. Naast het reclamespotje zal de campagne ook in geschreven en digitale media voortgezet worden.
Bron: EW