Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

13.03.2019

Samuel L. Jackson openhartig over Tarantino‘s gebruik van het n-woord

door Vertigo

Hoewel hij eerder Mitch Hennessy uit The Long Kiss Goodnight als het favoriete personage uit zijn carrière bestempelde, gaf Samuel L. Jackson nu Stephen uit Quentin Tarantino’s Django Unchained die titel.

Stephen was de trouwe slaaf van Calvin J. Candie (Leonardo DiCaprio), de eigenaar van de plantage Candyland. “Hij was de echte baas van Candyland,” zei Jackson.

“Terwijl Leo met niggers vocht en zich met de stripclub en de boekhouding bezighield, zorgde Stephen ervoor dat de gewassen geplant en de slaven verkocht werden.”

“Hij had zelf geen kinderen omdat hij daar geen tijd voor had,” vervolgde hij, “maar Leo was als het ware zijn zoon. Candyland was zijn wereld en hij wist dat hij daarbuiten zomaar een nigger op een plantage was.”

Jackson heeft duidelijk geen problemen met het n-woord en verdedigde ook het veelvuldige gebruik ervan in Tarantino’s oeuvre. Dat was echter niet altijd zo.

In Pulp Fiction spreekt Tarantino’s personage Jimmie op een gegeven moment de woorden “dead nigger storage” uit en dat vond Jackson geen goed idee. De regisseur wilde echter niet luisteren.

“We probeerden de situatie te verzachten door Jimmie een zwarte echtgenote te geven,” zei Jackson, “maar dat stond niet in het script. Je kan een schrijver niet opdragen om te zwijgen of zijn personages enkel woorden in de mond te leggen die passen bij hun etniciteit. Dat komt namelijk oneerlijk over.”

Verder gaf Jackson toe dat hij zelf veel n-woorden toevoegt aan Tarantino’s dialogen. Hij verwees naar een uitspraak van Ordell, zijn personage uit Jackie Brown: “‘I hate be the kind of nigga that do a nigga a favor and then- bam! – hit the nigga up for a favor in return, but I gots to be that kinda nigga.‘ Klinkt dat niet als Ordell?”

Ten slotte sprak Jackson ook over zijn gewoonte om regisseurs maar drie takes te geven voor scènes waarin hij meespeelt. Daar is hij mee begonnen na Joel Schumachers A Time to Kill.

Daarin legt Jacksons personage Carl Lee op een bepaald moment uit dat hij een moord pleegde omdat hij zijn dochter wou beschermen.

Volgens Jackson knipte Schumacher er alle context uit waardoor Lee overkwam als iemand die blanke mensen vermoordde en ermee probeerde weg te komen.

“Cinema is een regisseursmedium”, zei Jackson. “Ze kunnen doen wat ze willen om een film te veranderen. Als ze mij nu vragen om iets uit te proberen, zeg ik soms nee.”

“Ik houd mij aan drie takes,” besloot hij, “want ik mag de montagekamer niet binnen. Als ik weiger om iets te doen, kunnen ze mijn acteerprestatie niet verprutsen.”

Bron: IndieWire