11.02.2018
Ron Howard en Kathleen Kennedy vertellen over regiewissel bij Solo: A Star Wars Story
Binnen drie maanden komt Solo: A Star Wars Story in de zalen, maar dat leek een tijdje geleden niet zo vanzelfsprekend. De productie verliep immers niet van een leien dakje, in de mate zelfs dat het regisseursduo Phil Lord en Chris Miller vervangen werd door Ron Howard.
Bij Lucasfilm wordt er nog altijd heel voorzichtig over die regisseurswissel gecommuniceerd. Zo is Howard niet van plan om te vertellen welke scènes nu precies door hem of zijn voorgangers werden ingeblikt: “Zoals Han Solo zegt: ‘Vertel me de percentages niet! Vertel met nooit de percentages!’ Ik wil het niet echt uitleggen omdat ik niet wil dat de fans zich er iets van aantrekken. Ik begrijp waarom je het vraagt en waarom sommigen nieuwsgierig zijn, maar het komt erop neer dat alle betrokkenen met veel liefde aan deze film hebben gewerkt. Dat gevoel overheerst en ik denk dat het publiek die liefde gaat voelen.”
De filmmaker heeft dan ook geen slecht woord over Lord en Miller: “Het is altijd teleurstellend wanneer een bedrijf zo’n ingreep nodig vindt. De hand van Phil en Chris is nog duidelijk te zien in de film. Ze hebben dan ook veel tijd en moeite in de film gestoken. Ik hoop dat fans zich niet verliezen in hoe de film tot stand kwam.”
Ook Kathleen Kennedy, het hoofd van Lucasfilm trapt niet na. Volgens haar improviseerden de twee filmmakers echter teveel en maakte de studio zich zorgen over de deadlines: “Lord en Miller zijn hilarisch, maar hebben een achtergrond in sketches en animatie. Als je een film als deze maakt, is er meer dan genoeg plaats voor improvisatie, maar maar dan moet dat binnen de juiste structuur worden gedaan. Anders krijg je het werk niet af en kan je de mensen die met nieuwe dingen klaarstaan niet aansturen. We bereikten een punt waarop we een beslissing moesten nemen en dat hebben we gedaan. Het zijn goede kerels en niemand wilde dat het zover zou komen. Het was een spijtige zaak.”
Howard nam het dus over van de twee regisseurs en kreeg zelfs even hulp van George Lucas himself. “Tijdens een scène in de Millenium Falcon stond Lucas bij de monitor en stelde hij voor om Han Solo iets speciaals te laten doen,” vertelt Kennedy. “Howard hoorde dat toevallig en stelde het voor aan de cast in de Falcon. Dat was een leuk momentje en ik denk dat Lucas er ook wel trots op was. Het deed hem deugd om zijn personages nog eens terug aan het werk te zien. Hij was hier natuurlijk alleen voor de fun. Howard had de touwtjes stevig in handen.”
Howard en Lucas werkten trouwens lang, lang geleden al samen aan American Graffiti, de film die Lucas voor de eerste Star Wars-episode draaide. Het was op de set van die high school comedy dat Howard voor het eerst hoorde over de Star Wars-plannen van Lucas.
Tijdens een warme zomernacht sloegen Howard en Lucas tussen twee takes door een praatje: “Ik vroeg hem of hij al wist wat hij na American Graffiti zou gaan doen. ‘Ja, ik wil een grote sciencefictionfilm maken,’ zei hij. ‘Waarover dan?’ vroeg ik. ‘Oh, het wordt een beetje zoals Flash Gordon, maar niet helemaal. Ik vond die films en comics leuk toen ik een kind was. Ik wil er de grandeur van 2001: A Space Odyssey en het realisme van Kubricks special effects aan toevoegen.'”
“Dat was alles wat hij erover zei,” herinnert Howard zich. “Ik wist dus niet echt goed wat hij precies bedoelde, tot ik de film bekeek. Toen zag ik het. Het was allemaal nogal mind-blowing.”
Bron: The Playlist