Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

07.05.2014

RoboCop

door Vertigo

“Why is America so robophobic?”, vraagt tv-figuur Pat Novak (een karikaturale Samuel L. Jackson) zich luidop af. Het is 2028, en over de hele wereld worden robots ingezet om de wet te handhaven. Overal behalve … in de VS.  Daar hebben ze hun kunstwezens liever niet ‘gewetenloos’. De oplossing komt uit de lucht vallen wanneer agent Alex Murphy bij een ontploffing bijna al zijn primaire lichaamsfuncties verliest. Omdat zijn hersenactiviteit intact blijft, kan hij in een mechanisch lichaam worden gegoten en dienen als marionet van de machthebbers. Hij wordt een robot die weet hoe het voelt om mens te zijn. Precies wat Amerika nodig heeft.

Regisseur José Padhilla (Tropa de elite 1 & 2) onderneemt een aardige poging om commentaar te leveren op oorlogsvoering met drones en het conservatieve Amerika. Hij gebruikt knallende special effects – de gevechten in Afghanistan! de binnenkant van het robo-pak! – maar slaagt er niet in de film enige overtuiging mee te geven. Een van de schuldigen is de weinig charismatische hoofdacteur Joel Kinnaman – die je misschien kent uit de Amerikaanse versie van The Killing. Zijn vertolking is ironisch genoeg te onbezield om de innerlijke worsteling van een roboflik geloofwaardig weer te geven.  Zijn vrouw (Bright Star-ster Abby Cornish) en zoontje doen nochtans heel wat moeite om enige emotie uit te lokken.

Ondanks een paar vermakelijke dialogen tussen de CEO van het boze bedrijf OmniCorp (Michael Keaton) en de onnavolgbare Gary Oldman als rechtschapen wetenschapper, is Robocop ook veel te serieus. Een actiefilm over een schietgrage robot zou toch niet saai mogen zijn? Wij missen de pret en gore uit Paul Verhoevens origineel. Die grensverleggende SF-prent vertelde in 1987 op satirische en perverse wijze iets over onze samenleving dat dezer dagen nog steeds actueel is. Robocop anno 2014 voegt daarentegen niets toe aan het fascinerende debat over vrije wil en artificial intelligence. De grootste misstap wordt op het einde begaan. De laatste minuten van deze ‘robo-reboot’ zijn niet alleen voorspelbaar, maar ook ongefundeerd. Nog voor de aftiteling over het scherm rolt, is alle geloofwaardigheid in rook opgegaan.

Conclusie: op het eerste gezicht is Robocop een overbodige remake waarin de scherpe kantjes van het fantastische origineel werden gevijld. Toch blijft hij dankzij een opgefriste look en hedendaagse sociale thema’s enigszins overeind.  De uitstekende resultaten aan de wereldwijde box office leveren trouwens het bewijs dat de wereld lang niet zo robophobic is als Samuel L. Jackson wel vreest.

>>KLAP

Voor fans van de plastische en soms weerzinwekkende esthetiek van Paul Verhoevens origineel kan deze bravere versie een teleurstelling zijn. Liefhebbers van meer toegankelijke en ontspannende sciencefiction die toch maatschappelijk thema’s behandelt, zullen waarschijnlijk wel genieten.

 

Regie  José Padhilha
Cast Joel Kinnaman, Gary Oldman, Michael Keaton
Speelduur 1u57
Vanaf 7 mei in de bioscoop

@fienmeyn