Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

14.03.2022

Rien à foutre: Adèle Exarchopoulos op haar best in luchtvaartdramady (recensie)

door Chris Craps

De jonge Cassandra (Adèle Exarchopoulos) werkt als airhostess voor de lowcostmaatschappij Wing. Ze doet vooral korte Europese vluchten en leeft zich tijdens de tussenstops uit in nachtclubs. Meer verantwoordelijkheid wil ze niet en contact met haar thuisbasis in Brussel heeft ze amper. Ze leeft van dag tot dag, maar de eenzaamheid knaagt aan haar.

Deze Belgisch-Franse productie voelt aan als een documentaire met een hoop losstaande scènes. Pas naar het einde toe besef je dat er wel degelijk een dramatische ruggengraat werd ingebouwd en dat het om een karakterstudie met sociaalkritische insteek gaat.

In de eerste helft krijg je een schets van hoe het cabinepersoneel van zo’n budgetluchvaartmaatschappij onder druk wordt gezet om zoveel mogelijk taxfreeproducten te verkopen, overuren te kloppen en zich als robots te gedragen. Dat levert een aantal zeer geïnspireerde scènes op. Zo moeten de jonge vrouwen van hun opleiders zo lang mogelijk een tandpastaglimlach op hun gezicht toveren, wat voor sommigen schier onmogelijk is. In een andere scène tracht Cassandra zo beleefd mogelijk te blijven wanneer een ongeduldige passagier haar afblaft. 

In het tweede uur begin je de barsten in Cassandra’s pantser op te merken en onthullen debuterende regisseurs Emmanuel Marre en Julie Lecoustre de diepere motieven van hun hoofdpersonage om zich op zo’n slopende job te storten. Rien à foutre wordt dan een film over psychisch gehavende mensen die misbruikt worden door een respectloos bedrijf.

Rien à foutre had het potentieel om een topfilm te worden, maar het aantal originele scènes zijn net iets te beperkt en de dramatische opbouw had sterker gekund. Anderzijds slaagt Exarchopoulos er mooi in om – in haar beste vertolking sinds La Vie d’Adèle – een mens van vlees en bloed neer te zetten en de losse structuur hechter te maken. 

>>Klap 

In deze Belgisch-Franse karakterstudie met sociaalkritische insteek ontdek je waarom een eenzame airhostess (Adèle Exarchopoulos), werkzaam bij een lowcostmaatschappij, van dag tot dag leeft. Gefilmd in de docufictiestijl à la Jafar Panahi’s Taxi.

Regie Emmanuel Marre & Julie Lecoustre
Cast Adèle Exarchopoulos, Alexandre Perrier, Mara Taquin
Speelduur 1u55
Vanaf 16 maart in de bioscoop