16.01.2022
Ridley Scott wist aanvankelijk niet waar zijn Apple-reclamespot uit 1984 over ging
Ridley Scott regisseerde in 1984 een Super Bowl-spot voor Apple waarin de Macintosh-computer werd geïntroduceerd en zegt dat hij aanvankelijk geen idee had waar het filmpje over ging.
De regisseur dacht dat Apple eigenlijk Apple Corps was, het platenlabel van The Beatles. “Het reclamebureau zei me: ‘Nee, nee, nee, Apple is het bedrijf van Steve Jobs.'” zegt hij. “Daarop zei ik: ‘Who the fuck is Steve Jobs?‘”
In de spot loopt een atlete een kamer vol mensen binnen die naar een breedbeeld-tv zitten te kijken en slaat hem stuk met een hamer. Vervolgens verschijnt er een tekst op het scherm die ook wordt voorgelezen: ‘De Macintosh komt eraan in 1984 om ons idee van de toekomst te veranderen.’
Scott was enorm onder de indruk van de manier waarop het filmpje de Macintosh enkel teasede. “Het legde niet uit wat een Macintosh was en toonde niet hoe hij eruitzag,” zegt hij. “Het was een kunstzinnige en heel doeltreffende reclamespot.”
Bron: /Film