19.09.2023

Retribution: Taken meets Speed met Liam Neeson achter het stuur (recensie)

De laatste vier jaar trad Liam Neeson op in elf films. Tien daarvan behoren tot het thriller- en actiegenre. De Ier houdt niet alleen van dat soort cinema, het levert hem ook veel geld op. Probleem is dat als je zoveel materiaal op korte tijd maakt, je onvermijdelijk bij niet al te originele projecten belandt. Memory was een remake van De zaak Alzheimer, The Marksman was oorspronkelijk bedoeld voor Eastwood en het nieuwe Retribution heeft al drie filmversies achter de rug.

Het bronmateriaal is het Spaanse El desconocido (The Stranger) uit 2015. Vrij snel volgden Koreaanse en Duitse remakes. De reden? Het gaat om een high concept dat je voor een beperkt budget met een kleine cast en crew kunt maken. Een zakenman (Neeson in deze versie) brengt zijn kinderen naar school en krijgt onderweg telefoon van een onbekende. Er werd een bom onder de chauffeursstoel vastgemaakt, die ontploft van zodra hij de auto verlaat. Wil hij het er levend van afbrengen, moet hij een enorm bedrag naar een buitenlandse bankrekening overschrijven.

Voor de intussen 71-jarige Neeson is het een handige opdracht. Niet alleen kan hij voor de vijfde keer samenwerken met zijn maat Jaume Collet-Serra (deze keer enkel als producent), maar hij mag ook bijna 90 minuten blijven zitten. Het concept is uiteraard niet nieuw. Sinds Speed zijn er massa’s thrillers en actiefilms gemaakt die met het ‘bom-aan-boord’-idee spelen. Neeson is echter een van de weinige acteurs die perfect weten hoe je een familievader-in-nood moet spelen zonder zich belachelijk te maken. Bovendien heeft huurlingregisseur Nimrod Antal genoeg talent in huis om dit soort pretentieloze B-pulpthriller vlotjes in te blikken.

Retribution laat zich dus bekijken, ook al passeren er veel clichés en een slechterik waarvan je al na vijf minuten de identiteit hebt geraden. In ieder geval beter dan sommige andere films met Neeson in Taken-modus.

In deze derde remake van het Spaanse El desconocido moet Liam Neeson door Berlijn razen met een bom onder zijn stoel. De vijfde samenwerking tussen Neeson en Jaume Collet-Serra – deze keer enkel als producent – biedt pretentieloze en vertrouwde thrilleractie à la The Commuter en Speed.

Regie Nimrod Antal
Cast Liam Neeson, Matthew Modine, Embeth Davidtz
Speelduur 1u30