08.06.2016
Remember
Sinds de Armeens-Canadese regisseur Atom Egoyan de auteurcinema inruilde voor de kleinschalige mainstream werden zijn films er minder interessant op. Exotica en The Adjuster blijven nog steeds op het netvlies kleven, terwijl Chloe en The Captive vrij snel vervagen. Remember, de meest recente psychologische thriller van Egoyan, is misschien wel de interessantste uit zijn mainstream-serie, ook al kan de prent niet tippen aan de films uit zijn beginperiode.
De eerste grote troef van Remember is zonder twijfel de vertolking van de 86-jarige Christopher Plummer. De acteur werd wereldberoemd met zijn rol in The Sound of Music, maar hij bewees vooral in de laatste 20 jaar dat hij een echte kameleon kan zijn. Dat talent om je helemaal te verstoppen in een personage blijkt uiteindelijk essentieel voor Remember. Enkel iemand van het kaliber van Plummer, kan je doen geloven wat op papier waarschijnlijk heel moeilijk te slikken valt.
Een tweede troef is het interessante script van Benjamin August, ook al heeft het een enorme achillespees. Een Memento-achtig drama over een overlevende van de concentratiekampen met de ziekte van Alzheimer kan boeiende materie opleveren. Remember is echter ook een wraakthriller rond een Joodse man die jacht maakt op een nazikopstuk en dat ruikt naar exploitation cinema in de lijn van Marathon Man. Probeer zo’n script vandaag de dag maar eens te verdedigen. Daarnaast bevat Remember een wending die, voor wie ze niet zag aankomen, niet alleen de hele film in vraag stelt, maar ook (en laten we hier met opzet, om spoilers te vermijden, even vaag blijven) de morele opzet.
Zo komen we terug bij die eerste troef. Een hoofdacteur zoals Plummer pakt de hindernissen gemakkelijker weg voor groot deel van het publiek. Hij is iemand die zo enorm menselijk overkomt, dat je je minder gaat storen aan dat Marathon Man-aspect. En hij weet, in zijn vertolking van sluwe, maar wraakzuchtige Alzheimerpatiënt, ook snel het vertrouwen van de toeschouwer voor zich te winnen waardoor deze in de tweede helft van de film relatief gemakkelijk te misleiden valt.
Plummer moet een zegen geweest zijn voor Egoyan, want de regisseur doet geen moeite om iets te benadrukken of om de scènes emotioneler te maken. De acteur had immers alle instrumenten in handen om subtiliteit en nuancering op het scherm te brengen. Dat zegt wel iets over de intelligentie van Egoyan én zijn vertrouwen in Plummer.
Remember zal zeker niet de geschiedenis ingaan als de meest fijngevoelige film over de gevolgen van de Holocaust, maar hij blijft een van de meer interessante mainstream-films over hoe ons geheugen functioneert en hoe slim ons brein omgaat met dat geheugen, wanneer het geweten begint te knagen. Of de film u helemaal over de streep trekt, hangt een beetje af van de individuele bereidwilligheid om bepaalde hindernissen te nemen. Of om ze even uit het geheugen te wissen.
>>KLAP
De Canadese regisseur Atom Egoyan verzoende, op basis van een interessant script van Benjamin August, Marathon Man met This must be the Place en Memento. De grote attractie is de 86-jarige Christopher Plummer als Alzheimerpatiënt die jacht maakt op een nazikopstuk.
Regie Atom Egoyan
Cast Christopher Plummer, Martin Landau, Jürgen Prochnow
Speelduur 1u34
Vanaf 8 juni in de bioscoop