28.10.2015
Regression
Tot voor kort leek Alejandro Amenábar een vlekkeloos parcours te bewandelen. Na beklemmend debuut Tesis, doorbraakprent Abre los ojos en Nicole Kidman-klassieker The Others gooide de Spaanse filmmaker het niet langer over de suspenseboeg en tekende hij voor aangrijpend euthanasiepleidooi Mar adrentro en uitdagend sandalenepos Agora.
Nu Amenábar terugkeert naar het genre dat hem groot maakte, struikelt hij voor het eerst. Aan de intrigerende premisse van Regression ligt het niet – een pubermeid beschuldigt haar vader van seksueel misbruik en satanische praktijken, pa herinnert zich niks maar bekent zonder aarzelen. En hoofdacteur Ethan Hawke is best genietbaar als de flik die alsmaar dieper wegzakt in een moeras van achterdocht.
Wat werkt er dan niet? De enkele scènes met Emma Watson als de getraumatiseerde meid botsen qua toon met de rest van de film. David Thewlis’ psycholoog gedraagt zich bij momenten onuitstaanbaar hysterisch. En de score van Roque Baños mist de finesse van de deuntjes die Amenábar zelf componeerde voor zijn voorgaande films.
Op geen enkel moment ontwaar je de trefzekerheid waarmee de Spaanse Hitchcock in het verleden te werk ging. En na de pamfletterige finale kan je alleen maar besluiten dat hij zijn initiële plannen om een satanische thriller à la Rosemary’s Baby te maken eigenhandig en op pseudo-intellectualistische wijze in de kiem heeft gesmoord.
>>KLAP
Alejandro Amenábar keert terug naar zijn suspenseroots – zie Abre los ojos en The Others – met een thriller waarin Emma Watson een tienermeid speelt die haar vader van satanische en andere wandaden beschuldigd. Ethan Hawke vertolkt de flik die het duistere zaakje moet oplossen.
Regie Alejandro Amenábar
Cast Emma Watson, Ethan Hawke, David Thewlis
Speelduur 1u46
Vanaf 28 oktober in de bioscoop