16.07.2019
Recensie Wild Rose
Een week geleden kwam Teen Spirit uit, een vrij klassiek drama over een jonge vrouw die het wil maken als zangeres. De film functioneerde maar half omdat hoofdactrice Elle Fanning geen uitzonderlijk zangtalent is. Het verwante Wild Rose slaagt echter waar Teen Spirit faalde, want hoofdactrice Jessie Buckley kan fantastisch zingen. Dat ze ook nog eens geweldig kan acteren, wisten we al van Beast, maar hier bevestigt ze haar kunnen. In de rol van Rose-Lynn Harlan speelt ze een zeer ambitieuze, maar ook zwaar gefrustreerde vrouw.
Rose-Lynn weet dat ze kan zingen en droomt van een succesvolle carrière in Nashville, het mekka van de country. Helaas woont ze in Glasgow, moet ze als alleenstaande moeder twee kinderen grootbrengen en zat ze een tijdje in de gevangenis. Haar moeder (Julie Walters), zo’n beetje de stem van haar geweten, probeert haar duidelijk te maken dat ze haar droom moet laten varen, waarop ze totaal gedesillusioneerd besluit poetsvrouw te worden bij een rijke familie. Het toeval wil echter dat haar nieuwe bazin (Sophie Okonedo), oog heeft voor talent.
Op narratief vlak is Wild Rose zeker niet origineel. Er zijn honderden van dit soort rags to riches-films. De manier waarop Rose-Lynn evolueert, is echter sterk genoeg om je als toeschouwer mee te sleuren. Zo maakte ze voordat ze in de gevangenis belandde de ene foute keuze na de andere. En als ze gedwongen wordt om te luisteren naar haar twee mentoren, ontstaat er een nieuw conflict. Haar moeder wijst haar op haar verantwoordelijkheid tegenover haar kinderen, terwijl haar bazin, blind voor de sociale status van haar poetsvrouw, alles wil doen om van Rose-Lynn het nieuwste muzikale wonder te maken.
Die twee tegengestelde visies dwingen de jonge vrouw tot een verscheurende keuze. En die ervaar je als perfect geloofwaardig omdat Buckley zo overtuigend is, als actrice én als zangeres. A star is born, met andere woorden!
>>Klap
Jessie Buckley schittert in deze muzikale coming of age van Tom Harper als een alleenstaande moeder uit Glasgow die droomt van een carrière in Nashville. Een combinatie van Ken Loach’ sociaalrealisme en de feelgood-insteek van Billy Elliot en The Full Monty.
Regie Tom Harper
Cast Jessie Buckley, Julie Walters, Sophie Okonedo
Speelduur 1u41
Vanaf 17 juli in de bioscoop