26.02.2019

Recensie Vice

Lachen met Amerikaanse politici kan heilzaam zijn, zeker als de humor blaakt van intelligentie, gevatheid en waarachtigheid. Oliver Stone deed een nobele poging met W., maar de rebelse cineast scoorde nooit echt als humorist. Adam McKay heeft echter wel de nodige funny bones. Zijn Dick Cheney-satire Vice is dan ook een van de beste Amerikaanse politieke komedies sinds Wag the Dog.

De film begint met de commentaarstem van een nobody die vertelt over de wilde jaren van de jonge Cheney. De onverbeterlijke nietsnut (Christian Bale) herpakt zich echter, stapt onder invloed van zijn vrouw Lynne (Amy Adams) in de politiek en belandt in het Witte Huis onder Donald Rumsfeld (Steve Carell), economisch adviseur van Richard Nixon. De klim naar de top is begonnen.

Zoals in zijn vorige politieke komedie The Big Short bombardeert McKay ons nooit met gratuite grappen, maar zoekt hij de humor op een metaniveau. Zo laat hij een personage het publiek rechtstreeks aanspreken, komt de eindgeneriek halverwege al eens voorbij en krijgt een gesprek plots Shakespeareaanse allure. Zo beklemtoont McKay op hilarische wijze de machtswellust van Cheney zonder ooit een karikatuur van hem te maken.

McKay verdient veel lof voor die aanpak, maar zonder Christian Bale had Vice nooit zo goed gewerkt. Het toptalent verdwijnt helemaal in de dikke huid van zijn enigmatische personage en vertikt het om hem als een eendimensionaal monster neer te zetten. Zijn Raging Bull-achtige transformatie is zelfs zo indrukwekkend dat je al snel de acteur Bale vergeet. Als iemand dit jaar de Oscar voor beste acteur had moeten krijgen, is hij het wel.

Je zou op het eerste gezicht kunnen stellen dat Steve Carell als enige acteur wat over de schreef gaat met zijn vertolking van Donald Rumsfeld. Maar je hoeft slechts de commentaar van documentairemaker Errol Morris over de voormalige minister van Defensie te aanhoren om te beseffen dat de man inderdaad een ‘babbelzieke machiavellist was die extreem tevreden leek met zichzelf’.

En nu maar hopen dat McKay op dit pad blijft. Amerika heeft immers nood aan durf, humor en genuanceerde politieke satires. Who’s next? Donald Trump?

The Big Short-regisseur Adam McKay en acteur Christian Bale slaan de handen in mekaar voor een heerlijke, genuanceerde satire over Dick Cheney, de vicepresident van George W. Bush die meer macht wist te verwerven dan al zijn voorgangers. Doet denken aan W. van Oliver Stone, maar dan met de meta-aanpak van Deadpool.

Regie Adam McKay
Cast Christian Bale, Amy Adams, Steve Carell
Speelduur2u12